Motorcross

BMB motorcross seizoen 2017: Frequently Asked Questions

De BMB heeft voor het aankomende motorcross seizoen tal van wijzigingen doorgevoerd om een nieuwe dynamiek op gang te brengen in de Belgische motorcross. Daarnaast maakt het huidige motorcross landschap in België het voor de rijders niet altijd eenvoudig om door het bos de bomen te zien. We zetten daarom een aantal vragen  (Frequently Asked Questions) die we geregeld ontvangen op een rijtje.

 

  1. De BMB heeft haar categorieën ingedeeld op basis van de cilinderinhoud van de diverse klassen. Zo rijden nu de Juniors, seniors en experten (vroeger masters) samen in een aparte MX1 en MX2 klasse. Wat gebeurt er als er te veel rijders zich ’s ochtends bij de oefeningen aanmelden?

Iedereen die zich inschrijft voor een wedstrijd op de BMB kalender heeft de garantie te kunnen deelnemen aan een volwaardige trainingssessie van 7 minuten vrij en 10 minuten gechronometreerd én 2 volwaardige wedstrijden. Aan elke trainingssessie mogen er maximum 64 rijders deelnemen. Indien er meer als 64 rijders aanwezig zijn, kunnen er 2 aparte trainingsgroepen worden voorzien. Een maximum van 48 rijders wordt toegelaten tot de start van de wedstrijden. Indien er meer rijders voor een bepaalde categorie aan de trainingen deelnamen, worden er ofwel 2 extra wedstrijden ingelast voor de niet-gekwalificeerde rijders ofwel kunnen deze rijders meerijden met een andere categorie. Dit hangt af van het totaal aantal aanwezige rijders en de timing en wordt beslist door de koersdirecteur in overleg met de organisator. Voor de wedstrijden van het Belgisch kampioenschap zal er voorrang gegeven worden aan de BMB vergunninghouders.

 

  1. Er bestaan nu de categorieën (Jeugd, Cup 125, Cup MX1, Cup MX2, MX1, MX2) en de klassen (Beloften, nationalen 125, Juniors, seniors, experten, nationalen, inters). Voor welk klassement kan ik nu rijden?

Belgisch kampioen kan je enkel worden in de categorieën jeugd, Cup 125, Cup MX1, Cup MX2, MX1, MX2 en zijspannen. Er zal echter ook een klassement per klasse en per cilinderinhoud (Beloften, nationalen 125, Juniors, seniors, experten, nationalen, inters) worden opgesteld voor de titel van beste rijder van 2017. Je kan dus voor beide klassementen gaan en zowel Belgisch kampioen worden in je categorie (vb. Cup MX1) als beste rijder in je klasse (vb. Seniors MX1).

 

  1. Moet ik het BMB logo voorzien op mijn nummerplaten?

Vanaf 2017 moeten de BMB vergunninghouders motorcross inderdaad het BMB logo op hun nummerplaten voorzien. Er bestaan 2 mogelijkheden, ofwel download je het logo van de BMB website (klik hier) ofwel maak je gebruik van een sticker die je bij de BMB technische controle zal ontvangen vanaf je eerste deelname aan een BMB wedstrijd in 2017.

 

  1. Ik ben Belgisch kampioen 2016, moet ik nu een kampioenentrui laten maken?

Voor de toeschouwers is het leuk dat de kampioen van het vorige seizoen duidelijk opvalt zodat hij hem/haar goed kan volgen. Vanaf 2018 zal dit verplicht zijn, voor 2017 heeft elke kampioen de vrije keuze. De bedoeling is dat de rijder een trui met een opvallende band in de Belgische driekleur laat aanmaken waarop hij dan vrij zijn sponsors kan aanbrengen.

De leider in de tussenstand van het lopende kampioenschap wordt aangemoedigd een rode plaat (nummerbord rode achtergrond/witte cijfers + toevoeging BMB logo) aan zijn motorfiets te bevestigen. Deze rijder dient verplicht aanwezig te zijn op het podium waar hem een rode plaat zal worden uitgereikt.

 

  1. Op de BMB kalender staan Europese en internationale wedstrijden ingeschreven. Daarnaast zijn er ook 2 Belgian Master wedstrijden. Mag ik overal rijden en kan ik overal punten voor het Belgisch Kampioenschap scoren?

Alle wedstrijden ingeschreven op de BMB kalender waar de BMB klassen op het programma staan, tellen mee voor het Belgisch Kampioenschap. Voor 2017 zijn dit dus alle wedstrijden uitgezonderd de WK/EK wedstrijden in Lommel en de Coupe de l’avenir.

Het verschil tussen Europese en internationale wedstrijden is de inkomprijs (max 15 EUR voor Europese wedstrijden en vrij voor internationale wedstrijden) en de beperking dat tijdens Europese wedstrijden geen WK piloten uit de top 10 kunnen deelnemen.

Tijdens de 2 wedstrijden van de Belgian Masters zullen dus ook alle andere klassen aan bod komen. De MX1 en MX2 klassen (nationalen/inters) rijden er een kwalificatiewedstrijd om te kunnen deelnemen aan de Belgian Masters wedstrijden. De WK rijders zullen automatisch gekwalificeerd zijn.

 

  1. Hoe schrijf ik me in voor de wedstrijden en wat is het inschrijvingsgeld?

Er bestaat geen voorinschrijving voor de wedstrijden. Enkel voor de 2 Belgian Masters wedstrijden zullen de nationalen en Inters zich vooraf via de BMB website moeten aanmelden. Het inschrijvingsgeld voor alle wedstrijden werd vastgelegd op 20 EUR. Je kan echter veel goedkoper aan de BMB wedstrijden deelnemen met de BMB MX jaarpas.

 

  1. Goedkoop deelnemen aan de BMB wedstrijden met een BMB MX jaarpas. Hoezo?

Tot 15 februari betaal je 300 EUR voor deze pas waardoor je ter plaatse geen inschrijvingsgeld meer moet betalen en bovendien nog een extra toegang krijgt voor een vergezellend persoon. Zonder jaarpas betaal je voor Europese wedstrijden 20 EUR inschrijving en 15 EUR voor de toegang van een vergezellend persoon, voor internationale wedstrijden en de Belgian Masters zal je voor de toegang van de vergezellend persoon meestal 25 EUR moeten rekenen, de inschrijving bedraagt ook daar 20 EUR.

Op basis van de BMB kalender 2017 komt dit overeen met ongeveer 5 EUR voor deelname aan een trainingssessie van 17 minuten en 2 wedstrijden van 20 minuten+1 ronde. Een stuk goedkoper dus dan een namiddag gaan trainen (minstens het dubbele) terwijl je een goed geprepareerd circuit met de nodige veiligheidsmaatregelen (pistecommissarissen, koersdirectie, medische hulp met dokter) aangeboden krijgt!

Bestel dus snel je jaarpas via volgende link: bestelbon BMB MX jaarpas

 

  1. Hoe kan ik optimaal genieten van mijn BMB motorcross vergunning?

De BMB kalender bestaat momenteel uit een 15-tal wedstrijden maar uiteraard wil je ook op de vrije weekends wel gaan rijden. Met je BMB motorcross vergunning ben je 24 uur op 24 uur gedekt en kan je dus verzekerd gaan trainen op een van de trainingscircuits in België (Genk, Lommel, Lille, Olmen, Hélécine, Komen).

Daarnaast hebben de aangesloten bonden (VMBB en FMWB) elk ook samenwerkingsakkoorden afgesloten met de liefhebbersbonden. Bij onze Vlaamse afdeling, VMBB, kan je een bijvergunning nemen om onbeperkt deel te nemen aan VLM, JMS of VMCF wedstrijden de dag dat er geen BMB wedstrijd is voorzien.

 

  1. Waar kan ik terecht met een internationale motorcross vergunning?

Als je een internationale vergunning onderschrijft, kan je naast de BMB wedstrijden, ook deelnemen aan de wedstrijden ingeschreven op de internationale kalender van de FIM en Open kalender van FIM Europe. Bovendien ben je ook verzekerd wanneer je gaat trainen op trainingscircuits in het buitenland. Veel rijders vullen dan ook hun BMB programma aan met ONK (Nederland) of ADAC (Duitsland) wedstrijden. Hou er wel rekening mee dat sinds een paar jaren de Franse bond (FFM) de meeste wedstrijden in Frankrijk niet meer open stelt voor buitenlandse vergunninghouders.

 

  1. Waarom nog de extra optie BA verzekering onderschrijven?

Zowel bij de VMBB als de FMWB heb je de mogelijkheid om de optie BA trainingsverzekering te onderschrijven. De basis verzekering die in de BMB motorcross vergunning is inbegrepen dekt je tegen persoonlijke ongevallen op training of tijdens de BMB wedstrijden. Wanneer je op training (buiten de BMB wedstrijden) echter een ongeval veroorzaakt (vb. aanrijden van een toeschouwer) kan je hiervoor aansprakelijk gesteld worden. Om in dit geval ook verzekerd te zijn raden we je aan de optie BA verzekering te onderschrijven. Bovendien werd een akkoord afgesloten met de Franse bond zodat je met deze vergunning ook gedekt bent voor trainingen op permanente Franse circuits. Je hoeft dan geen ‘pass circuit’ meer te betalen. We trachten nog eenzelfde akkoord af te sluiten met de KNMV voor de trainingscircuits in Nederland.

 

Heb je nog andere vragen, contacteer ons via het contactformulier.

Raadpleeg ook het sport en technisch motorcross reglement 2017!

Klik hier voor de vergunningsaanvraag formulieren: BMB/VMBB motorcross vergunning 2017

Partners

Back to top button