Algemeen

BMB ronde getroffen door dodelijk ongeval van Alain Verhalle

Alles was nochtans goed begonnen. Alle ingrediënten waren aanwezig om van dit monument van de BMB een groot succes te maken: de weersomstandigheden waren optimaal, de deelnemers waren op het appel. Ik ken momenteel nog niet de exacte cijfers maar er waren zeker meer als 200 inschrijvingen en dat was niet meer gezien de afgelopen 20 jaar!

Deze 69ste editie van het Brevet van de 1000 km werd echter erg bijzonder door het overlijden van Alain Verhalle die voor zijn dertigste deelname (30!) beslist had de ronde af te leggen met een Honda scooter 125cc, speciaal voor hem klaargemaakt zodat hij ’s nachts zijn road book kon lezen.

Op zaterdag 10 juni om 9 uur werd de start gegeven voor het eerste deel van 280 km, van Gijverinkhove naar Warisoulx.

De tweede lus verbond Warisoulx met Eupen. We spraken nog met Alain bij de controle in Vielsalm en vertrokken nadien met onze groep richting Libramont en plots stortte ons wereld in. Toen we op de nationale weg in La Roche toekwamen was onze rijstrook door de brandweer afgezet. We passeerden de plaats van het ongeval en zagen hoe de hulpdiensten tevergeefs trachtten Alain te reanimeren.

Alain was een monument van het BMB motortoerisme. Vergunninghouder sinds begin jaren ’80, laureaat van 10 ereplaatsen waarvan 5 titels van kampioen van België, de vergunninghouder van het jaar 2004, 30 deelnames aan de FIM Rally en 29 BMB rondes op zijn palmares. Hij ging net einde 2017 de Platina palmen (500.000 km) bekomen.

Maar Alain was niet enkel gekend van de toeristische rondritten en de internationale treffens. Hij was een hoge ambtenaar bij het Ministerie van Financiën, gepassioneerd door zijn eigen stad, Menen, en hij was ook een buitengewone verzamelaar en een heuse encyclopedie van de motorfiets. Als erfgename van het werk van Pierre Bergiers (ook een BMB legende toerisme), ging hij verder met het afschuimen van beurzen, rommelmarkten, overal in Europa om die medaille of dat boek te vinden die nog in zijn collectie ontbraken. En dit uiteindelijk allemaal voor ons.

Omdat hij geen rechtstreekse erfgename heeft, moeten we hopen dat uit respect voor zijn levenswerk, een nieuwe gepassioneerde motorrijder of vereniging deze uitzonderlijke collectie van voorwerpen en medailles uit de motorwereld op zijn beurt zal overnemen.

Zijn vriendelijkheid, toewijding, eerlijkheid en zijn ongelofelijke passie zullen we heel erg missen.

Een motorvriend heeft ons veel te vroeg verlaten, een legende is geboren.

Om hulde te brengen aan Alain, vraag ik aan alle deelnemers van de FIM evenementen in 2017 een zwarte band te dragen tijdens de landenoptocht.

De Belgische Motorrijdersbond biedt haar oprecht medeleven aan de familie en de vrienden van Alain aan.

Didier Frérot
BMB Bestuurder

Partners

Back to top button