European Classic Series EVO...lueert

Na vijf seizoenen heeft DG Sport besloten de regels van de European Classic Series grondig te herzien om de kosten van deelname te beperken en meer teams toe te laten deel te nemen aan de evenementen. "Door een nieuwe categorie te creëren en motoren geproduceerd tot 1991 te accepteren, willen we voorrang geven aan amateurploegen zonder daarbij in te boeten aan het sportieve aspect van de ECS", legt Carolane Jupsin uit. Ter herinnering, de leeftijdsgrens om deel te nemen aan de ECS werd eerder reeds vastgesteld op 1983 ...

Het deelnemersveld van de European Classic Series 2018 zal nog steeds uit drie categorieën zijn samengesteld, maar de 750 TT verdwijnt in het voordeel van de nieuwe EVO categorie, bedoeld om naast de Classic 1000 en Maxi Classic de nieuwe koninginnenreeks te worden. Met deze EVO-klasse maakt de ECS een echte sprong in de tijd en staat het kampioenschap open voor een nieuwe generatie motorfietsen, die gemakkelijker te vinden, voor te bereiden en te repareren zijn ... en tegelijk ook krachtiger zijn.

De EVO-categorie omvat motorfietsen gebouwd tussen 1 januari 1983 en 31 december 1991, met een cilindercapaciteit beperkt tot 750cc, zoals het geval was voor het wereldkampioenschap endurance vroeger. "We hebben hier lang over nagedacht", legt Robert Vandevorst uit. "We wilden geen enkel merk uitsluiten. Door de productielimiet te verlengen tot 31 december 1991, bevoordelen we geen enkele fabrikant. In die tijd bood elk groot merk een referentiemachine aan, of het nu Kawasaki was met zijn ZX-R, Suzuki met de GSX-R, Yamaha met de FZ-R of Honda met zijn RC-30 en zijn goedkopere derivaten. Deze motorfietsen zijn nu gemakkelijk op de tweedehandsmarkt te verkrijgen en vereisen geen grote voorbereidingen om snel te zijn op circuit." Om Europese merken aan te trekken, wordt een uitzondering op de cilinderinhoud voorzien voor luchtgekoelde tweecilinders (tot 1000cc) alsook  voor de Ducati 851 en 888.

Met de bedoeling de kloof tussen de verschillende categorieën te verkleinen en de kosten voor de deelnemers te verlagen staat de organisatie geen race slicks, regenbanden of bandenwarmers toe. Wat betreft de Maxi Classic, die worden toegelaten met productie tot 31 december 1984 en met een cilinderinhoud beperkt tot 1.200cc.

Om alle teams de kans te geven om vertrouwd te raken met deze regelgeving, werd ook besloten om in 2018 slechts één evenement te organiseren, de 4 Hours of Spa Classic, die trouwens ook een nieuwe format krijgen van twee keer twee uur racen overdag. Inschrijven voor deze unieke wedstrijd is reeds mogelijk.

Info en registratie: http://www.europeanclassicseries.eu/en
 

woensdag, februari 14, 2018