Herfst? Denk - nog altijd - motor!

Voor veel motorrijders zijn de herfst en de winter ‘stille maanden’ en gaat de motor op stal. Maar de Belgische Motorrijdersbond FMB/BMB en FEBIAC (de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie) wijzen erop dat gemotoriseerde tweewielers nog altijd deel uitmaken van het woon-werk-verkeer - zij het in kleinere aantallen. Automobilisten moeten opmerkzaam blijven voor motoren en scooters. Ook motor- en scooterrijders dienen zich aan te passen, zeker nu ze door de verandering naar het winteruur meer in de avondschemering zullen rijden.

‘Denk motor’ is een slogan die voor berijders van gemotoriseerde tweewielers én automobilisten ook in de herfst en wintermaanden geldt. Een deel van de motor- en scooterrijders ziet in de koudere maanden immers nog altijd het voordeel van de gemotoriseerde tweewieler in het woon-werkverkeer: tijdwinst omdat je sneller door het drukke verkeer kunt gaan. Maar een - groot - deel van de motorrijders, vooral de recreatieve rijders, laat in de herfst en de winter de tweewieler op stal staan. Ook voor automobilisten is het parool ‘Denk motor’. Zeker in de herfst en winter wanneer er minder motorrijders op de weg zijn en ze daarom minder tot de routine van het ochtend- en avondverkeer behoren. Bovendien gaat in de nacht van aanstaande zaterdag op zondag de wintertijd weer in. De klok in één keer een uur achteruit draaien betekent maandag eveneens een ‘abrupte’ verandering in de lichtomstandigheden in het woon-werkverkeer. Waar er vrijdagnamiddag en -avond nog daglicht of schemer was om naar huis te rijden, is er maandagavond al de duisternis.

Zichtbaar

Motorrijders moeten zich daarom zo zichtbaar mogelijk maken, zeker in de schemering en de avond. Een opvallende gekleurde helm is aan te bevelen evenals kleding met reflecterend materiaal en met fluo-kleurtjes, zegt ook Werner Van Cant, de man van de federale politie die het gezicht is van de verkeersveiligheidstips op tv (‘Kijk uit’). Veel motorrijders hullen zich echter graag in zwarte of donkere kledij, maar de trend gaat toch naar meer richting,reflecterend materiaal in de motorpakken. Jan Rozek van speciaalzaak RAD wijst erop dat fabrikanten dat materiaal meer en meer in het design van de (donkere) motorkleding opnemen. “Veel motorrijders werden in het verleden afgeschrikt omdat het reflecterend materiaal niet zo mooi was, maar het is tegenwoordig overdag discreet en ‘s nachts opvallend,” zegt hij. Ook helmfabrikanten integreren steeds meer een felgele kleur in het design van hun producten.

Vizier

Het gaat niet alleen om de invallende duisternis of de ochtendschemering waarin de zichtbaarheid van de motor of scooter minder kan zijn. Werner Van Cant wijst op de laagstaande ochtend- of avondzon die bestuurders kan verblinden. Als een motor- of scooterrijder dan de zon in de rug heeft, is hij voor het tegemoetkomende verkeer - dat tegen de zon inkijkt - moeilijker te zien. “Ook in de file kan dat een gevaar meebrengen,” zegt Van Cant.

Een raad die aan motor- en scooterrijders meegegeven kan worden, is het vizier van de helm goed schoon te houden of bij krassen te vernieuwen. Krasjes op een vizier breken ‘s avonds het schijnsel van de straatverlichting en van de lampen van de andere verkeersdeelnemers, waardoor het zicht op het verkeer ‘verstoord’ wordt.

Anticiperen

In principe zouden motor- en scooterrijders als zwakke weggebruiker altijd al anticiperend of defensief moeten rijden, maar zo’n rijstijl is nu zeker in de herfstmaanden aan de orde van dag. “De weersomstandigheden zijn slechter. Het regent meer en daardoor kunnen gladde weggedeelten nog gladder worden (de witte belijning, riooldeksels, tramsporen in de steden),” zegt Van Cant. “De motorrijder moet beseffen dat de remweg dan langer is. Het is ook de periode dat de bladeren vallen en dat er op de buitenwegen modder op de weg kan liggen van landbouwvoertuigen die naar en van de velden gaan. Er kunnen ook nog oogstresten op de weg liggen.” Allemaal situaties die voor gladde wegen zorgen. In deze periode ‘s ochtends kan er overigens ook vorst aan de grond zijn of aanvriezende mist.

Ten slotte: als de temperaturen zakken, is warm aankleden een must. Wie het koud heeft, of wie verkleumd is, gaat minder snel en minder adequaat reageren. De motorkleding van vandaag is echter zo geëvolueerd dat koude minder gevoeld wordt. Er zijn tegenwoordig ook handschoenen en sokken met geïntegreerde - elektrische - verwarming (gevoed door batterijen). Veel moderne motoren zijn uitgerust met handvatverwarming.

Pers service BMB/Febiac

donderdag, oktober 23, 2014