Start MotoGP: Livio Loi en Xavier Siméon op podiumjacht

Zondag over acht dagen (23 maart) start het Grand Prix wegrace-seizoen in Qatar. De twee Belgen in dat wereldkampioenschap, Livio Loi en Xavier Siméon, mikken in de Moto3- respectievelijk Moto2-klasse op topplaatsen.

België mag dan vooral een motorcrossland zijn, dat wil nog niet zeggen dat ons land in de andere takken van motorsport geen rol speelt. Op het circuit van Qatar treden op 23 maart aanstaande de piepjonge Livio Loi (16) en Brusselaar Xavier Siméon (24) aan in respectievelijk de Moto3- en de Moto2-categorie. Voor Xavier Siméon wordt 2014 het vijfde seizoen in de Grote Prijzen-wegrace, Livio Loi begint aan zijn tweede seizoen in het wereldkampioenschap.

Xavier Siméon

Xavier Siméon reed zich vorig jaar al enkele malen in de kijker. Hij klasseerde zich tijdens de GP van Frankrijk Moto2 op de derde plaats - zijn eerste podiumplaats in de Grote Prijzen. Tijdens de GP van Duitsland slaagde hij erin de pole-position te pakken. In de eindstand van het kampioenschap eindigde hij op de twaalfde plaats. “De resultaten op zich waren goed, maar ik ben enkele keren gevallen. Soms door mijn eigen fout en soms ook omdat anderen vielen en me in hun val meenamen. Op die momenten zat ik op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.”

Siméon heeft al een mooi palmares op zijn naam staan. Hij startte op negenjarige leeftijd met motorracen. Niet vreemd met Michel Siméon als vader. Vader Siméon was in 1981 immers nog vice-kampioen van Europa 250 cc en later een topper in het lange afstandsracen. Xavier Siméon reed in zijn jonge jaren vooral in Italië. “In België waren er minder mogelijkheden. Bovendien was het niveau in Italië hoger,” zegt hij. De jonge Siméon won in 2006 het Europees kampioenschap Superstock 600 cc en was in 2009 de beste van de wereld in de Superstock 1000 cc. Met die titel op zak maakte hij in 2010 de overstap naar de Grand Prix Moto2. Het verschil tussen Superstock 1000 cc en Moto2 is groot, zegt hij. “Moto2 is de top. Daar zitten de allerbeste rijders en dat maakt het heel moeilijk. Wie in de Moto2 in de top zit, kan ook in de MotoGP (de koninginneklasse) winnen,” aldus Siméon. In de Moto2 komen immers alle rijders met hetzelfde basismateriaal, een Honda 600 cc viercilinder, aan de start. “Het is de moeilijkste klasse van de wereld,” weet hij. “Er zijn veel deelnemers en de verschillen zijn heel klein. De motorblokken en de banden zijn allemaal eender. Je kunt enkel het frame kiezen. Er zijn ook geen officiële fabrieksteams in deze klasse zoals in de MotoGP waar de fabrieksrijders een voorkeurpositie hebben.”

Siméon reed het afgelopen seizoen voor het Stop And Go-team. Dit jaar komt hij uit voor het Gresini-team, geleid door de Italiaanse ex-wereldkampioen Fausto Gresini. Gresini heeft naast een Moto2-team ook een ploeg in de MotoGP-klasse. Vanwaar die overstap? Siméon: “Stop And Go was een goed team, maar het Gresini-team is iets professioneler en heeft ook meer ambitie.” Wat is de ambitie van Siméon voor 2014? De eerste vijf is het antwoord. Niet de titel? “Ja, toch ook de titel. Maar je moet het van wedstrijd tot wedstrijd nemen en aan het einde van het jaar zien we wel waar we eindigen. Ik heb er in ieder geval de hele winter hard voor getraind. Het doel is MotoGP. Dat is moeilijk: je moet bij de eerste drie of vier in de Moto2 eindigen om een kans te maken op een plaats in de MotoGP.”

Livio Loi

Voor Livio Loi uit Helchteren is 2014 zijn tweede GP-seizoen. Hij debuteerde vorig jaar in het Marc VDS-team (VDS staat voor Van der Straaten) in de Moto3-klasse (voor viertaktmotoren van 250 cc) maar moest de eerste twee GP’s missen, omdat hij als vijftienjarige nog niet mocht starten. De minimumleeftijd voor de GP’s is tegenwoordig zestien jaar. Pas na zijn zestiende verjaardag op 27 april 2013 kon hij aan de races om het wereldkampioenschap deelnemen. Bij zijn eerste optreden reed hij direct in de punten. Uiteindelijk klasseerde hij zich als tweeëntwintigste in de eindrangschikking.

Zijn leeftijd benadeelde hem ook qua gewicht. Loi is klein van stuk en een lichtgewicht rijder. Motor en rijder moeten in Moto3 samen 148 kilo wegen. Zit je er onder, dan moet je extra gewicht op de motor meenemen. Voor Livio Loi betekende dat vorig seizoen dat zijn motor 12 kilo zwaarder moest zijn. Dat extra gewicht beïnvloedde de bestuurbaarheid van zijn racemotor. Voor komend seizoen moet dat probleem kleiner zijn. “Ik ben toch al 6 kilo bijgekomen. Door te groeien en door te trainen op spiermassa,” zegt hij.
De onderlinge verschillen in de Moto3-klasse zijn klein. “Een klein probleem of een klein foutje kost je plaatsen. Eéntiende seconde in een ronde langzamer gaan, kan al een paar plaatsen verlies betekenen. Je moet tijdens de race echt alles op alles zetten, anders kom je er niet. Je kunt geen seconde ‘rusten’.”

Livio Loi kreeg het race-virus met de paplepel ingegoten. Zijn vader Bruno Loi was in 1979 nog kampioen van België in de 400 cc Coupe Kawasaki-klasse. Livio Loi heeft altijd tussen de racemotoren gezeten en het was dan ook te verwachten dat hij in de voetsporen van zijn vader zou treden. “Ik was 3 jaar toen ik voor het eerst op de motor zat,” zegt hij. Livio Loi reed aanvankelijk op een pocketbike ‘scholing’-sessies, nog geen wedstrijden. In 2006 startte hij zijn wedstrijdcarrière in de Pocketbike-klasse junioren A en werd meteen kampioen. Hij reed zowel in ons land als in Nederland bij de pocketbikes. In 2010 stapte hij over naar de Honda NSF-klasse waar hij zich liet opmerken in de finale in Spanje met een zesde plaats op 0,2 seconden van de winnaar.  Loi nam in 2012 deel aan de internationale Red Bull Rookies Cup. Zijn prestaties in de race-serie bleven niet onopgemerkt en voor 2013 lijfde Marc Van der Straten hem in in zijn team.
Livio Loi heeft op de ruit van zijn stroomlijn ‘The Sniper’ (de sluipschutter) staan, een bijnaam die hij verdiende in zijn pocktetbike-verleden. “Ik won toen veel races en om het spannender te maken, startte ik achteraan. Dan nam ik de andere rijders één voor één in het vizier en won nog.” In de Grote Prijzen is zijn ambitie “...zo snel mogelijk gaan. En ik wil kampioen worden, dat is het doel,” zegt hij. Loi mikt op termijn op de MotoGP-klasse. “Daar kijk ik naar uit. Mijn idool is altijd Valentino Rossi geweest (de man met de zeven titels in de MotoGP/500 cc klasse), nu nog steeds. Hoe hij op en naast de baan is, dat is een mooi voorbeeld

Ad van Poppel - BMB/Febiac persdienst