De MXGP of Flanders, eens anders bekeken…
Jef Leysen en zijn vrouw Ria, alom gekend in de MX wereld als uitbaters van het MX circuit van Lille waren op 27 en 28 juli present in Lommel en bezorgden ons hun verslag en foto’s.
De MXGP of Flanders in Lommel, is dit een gewoon crosske? Of zit er meer achter? We gingen eens kijken.
In onze wildste dromen hadden we er misschien op gehoopt om in de MX2 klasse onze drie toppers op het podium te zien, maar helaas werden de straffe prestaties door enkele tegenslagen en valpartijen niet beloond.
Wel hebben we mooie wedstrijden gezien in de MX2 en MXGP, dat zeker. Ook in de nevenreeksen EMXOpen en EMX 250 hebben onze Belgen mooie prestaties neergezet.
De aanpassingen van verleden jaar aan de omloop werden behouden. Mooi voor de massaal aanwezige toeschouwers die hierdoor de wedstrijden perfect konden volgen.
Mooi ook voor de organisatie die weer een prachtig evenement neergezet heeft. Mensen vergeten dikwijls hoeveel tijd, energie en geld er in een dergelijk evenement gestoken is en wat er allemaal komt bij kijken.
Alles begint met het maken van goede afspraken met de verschillende betrokken partijen en leveranciers: Infront, FIM, BMB, Stedelijk Motorcrosscentrum Lommel, Stad Lommel, politie, veiligheid planning, ziekenhuizen, vergunningen, verzekeringen, parkings, campings, tenten, Wc’s, dranken, catering, elektriciteit, internet, keuring instanties, drukwerk, bandjes, welkom, hekwerk, buggy’s, grondverzet machines …..en zo zullen we nog wel wat vergeten zijn…….
En er moet ook nog een omloop geprepareerd worden.
Ook Infront op zich is al een hele organisatie die verschillende taken op zich neemt. Infront is ondermeer verantwoordelijk voor vb. de pitlane, het podium, de TV coverage, timing enz. Zij zorgen ook voor de accreditaties van de diverse media en verwelkomen hen in de perstent waar heel wat persconferenties plaatsvonden.
We horen soms in crossmiddens dat de BMB niet meer bestaat, maar voor een GP zijn ze een onmisbare link met FIM en organisator. Zonder BMB geen GP.
Een groot aantal mensen van BMB worden ingeschakeld. Op vrijdag zijn er de keuringen van de motoren en de veiligheidsuitrusting van de piloten en worden er geluidcontroles uitgevoerd.
De BMB zorgt voor de koersdirectie die samen met de FIM officials het sportief verloop van de trainingen en wedstrijden in goede banen leiden.
De BMB staat ook in voor de organisatie van de marshalls (70-tal) en ziet tijdens de wedstrijden er op toe dat de marshalls volgens de FIM reglementen werken. Veiligheid van iedereen is een absolute prioriteit.
Ook de installatie en werking van het starthekken, uiteraard cruciaal, wordt door het BMB ‘start’ team verzorgd.
Het Motorrescue team van May zorgt samen met de verschillende aanwezige dokters voor de nodige medische voorzieningen en personeel.
Verder is er nog de “track service”. Deze mensen staan naast de omloop in voor rijders die bij een val te helpen indien de veiligheid in het gedrang komt.
We mogen ook de talrijke vrijwilligers van organisator GP Flanders niet vergeten die richting parkings en op de parkings zelf alles in goede banen leiden. Ook ‘s nachts is er bewaking voorzien.
Persoonlijk hebben we het Media Center mogen bezoeken. Ook dat is een organisatie op zich. Catering, drank, koffie, WC’s, WIFI, printers, TV schermen, audio, stoelen, tafels, elektriciteit, bussen (drink) water……. En zeker niet te vergeten super vriendelijke mensen.
Ook ALLE medewerkers moeten kunnen eten. Dus ook daar is een aparte tent voor nodig met catering.
Elke avond worden op en rond de omloop opruimwerken gedaan om alles op te kuisen. Elke morgen zijn de vuilbakken leeggemaakt en de WC’s gekuist.
Er zijn ook de vrijwilligers van de organisatie die met de “Buggy’s”rondrijden voor allerlei bevoorrading.
We hebben ook mazout zien leveren om alles draaiende te houden…….
Wat een organisatie…..!!!
90€ Inkom lijkt soms veel, maar als we nagaan wat er van die 90€ betaald moet worden dan ben ik blij dat het hierbij blijft.
Heeft de organisatie winst gemaakt?….. We hopen het zeker wel en dat is ook nodig om verder te kunnen blijven organiseren.
Het was een prachtig evenement.
Bedankt aan alle vrijwilligers, officials en iedereen die achter de schermen aan deze organisatie meewerken.
Ria (foto’s) en Jef (tekst)