Classic Bike

Bikers’ Classics: oude tijden herleven

Het aanstaande weekeinde (4, 5,en 6 juli) staat in het teken van de twaalfde Bikers’ Classics, wellicht het grootste internationale motorevenenement van dit jaar op het mythische circuit van Spa-Francorchamps. Bikers’ Classic brengt gedurende drie dagen het rijke motorverleden weer tot leven.

Beroemde oude racemotoren, kampioenen van weleer, races voor klassieke motoren én het circuit van Spa-Francorchamps: dat zijn de ingrediënten die van Bikers’ Classics één van de grootste classic-evenementen in Europa gemaakt hebben. In 2003 begonnen de Bikers’ Classics als een tweedaagse voor liefhebbers van klassieke motoren die eens met hun oldtimer op Francorchamps wilden rijden. Die vraag kwam bij DG-Sport omdat er tijdens de gewone trackdays voor moderne motoren die men organiseerde, geen plaats was om ook nog de oldtimers in het programma op te nemen. Heel snel groeide het evenement uit tot een ‘klassieker’ op zich met runs voor liefhebbers van oude motoren en ‘parades’ waarin oud-wereldkampioenen nog eens met hun racemotor van weleer verenigd werden (en worden). Het publiek kan daarenboven in het rennerskwartier de historische motoren van dichtbij bewonderen én de sterren van weleer ontmoeten.

Voor 2014 zijn er enige vernieuwingen doorgevoerd, waaronder enkele echte wedstrijden, en dus geen parades, met klassieke races van de ICGP en van de IHRO in samenwerking met de CRMB (aangesloten bij de FMB/BMB). ICGP staat voor de International Classic Grand Prix en brengt 250- en 350 cc motoren uit de jaren zeventig en tachtig op de baan. IHRO is de International Historic Racing Organisation die samen met Classic Racing Motorcycles Belgium een 500 cc-race biedt met motoren van voor 1972.

Racekader

Olivier Aerts, chief operating officer van DG Sport, zegt dat men vorig jaar de reactie van liefhebbers kreeg dat er te weinig grote ééncilinder viertaktracers uit de jaren vijftig en zestig te zien waren. Met de IHRO/CRMB-race hoopt men aan die klachten tegemoet te komen. “Dankzij die wedstrijden trekken we rijders en machines aan die we niet in de parades hebben. En zo’n racekader is net iets spannender dan een parade,” aldus Aerts.

De GP-Parades staan dit jaar in het teken van de zijspanmotoren én van de Suzuki RG500, een racemotor die in 1974 voor het eerst op de circuits kwam en die tot 1982 de Grote Prijzen wegrace domineerde. Bovendien zijn er nog een wedstrijden voor het Duits klassieke superbike-kampioenschap (‘modern classics’) en een vier uurs-uithoudingsrace voor klassieke motoren op zaterdag.  Aerts stipt aan dat de zaterdag uitgegroeid is tot de topdag van het klassieke weekend. “We hebben gezien dat er een verplaatsing is van de zondag naar de zaterdag, vooral onder invloed van de 4 uurs endurance-race die dag en avond verreden wordt en het rockfestival ‘s avonds,” aldus Aerts. De runs en de parades zijn er het hele weekend.

Eén van de grote aantrekkingspolen voor bezoekers én rijders (van toen en nu) is het circuit van Spa-Francorchamps zelf. Het is één van de langste banen in Europa en wordt door zowel auto- als motorcoureurs als één van de mooiste circuits bestempeld. Spa-Francorchamps is rijk aan traditie en in het kader daarvan rijden de deelnemers op zaterdag ook een ronde op de oude tot en met 1977 gebruikte supersnelle piste van 14 kilometer lengte op de openbare weg van Francorchamps via Malmedy en Burnenville naar Stavelot en terug naar Francorchamps. “Francorchamps speelt een cruciale rol in het slagen van het evenement. Dat mogen we niet onder stoelen of banken steken,” aldus Aerts. Bikers’ Classics trekt dan ook veel rijders en publiek van buiten ons land.

Met de keuze van de data voor de Bikers’ Classics houdt DG Sport trouwens ook een traditie in ere. Het eerste weekend van juli was immers traditioneel de datum van de Grote Prijs van België wegrace voor motoren die tot in 1990 op Francorchamps gehouden werd.

 

Partners

Back to top button