Belgian Classic TT: een klassieker voor klassiekers
Met de Belgian Classic TT in Gedinne heeft ons land een uniek evenement in Europa: een klassieke race voor classic racers georganiseerd door classic racers. De races in Gedinne zijn inmiddels ook een klassieker in het buitenland. Aanstaande weekend staan ze voor de negende keer op de wedstrijdkalender.
Voor liefhebbers van klassieke motoren én van nostalgie is het weekend van 23 en 24 augustus een must. In Gedinne (nog net in de provincie Namen) staat dan immers de Belgian Classic TT op het programma: races zoals ‘toen’. Dat wil zeggen met motoren van (ver) voor 1983 in een entourage van weleer. Het rennerskwartier bijvoorbeeld is gewoon het weiland achter start en finish. Het parkoers is 363 dagen per jaar openbare weg. Gedurende twee dagen per jaar zijn de wegen afgesloten en vormen ze een stratencircuit. De bochten zijn voorzien van strobalen evenals alle obstakels langs de baan. Dergelijke omlopen waren de norm in de jaren vijftig en zestig.
De deelnemers komen met caravans, busjes en aanhangwagentjes waarop de motoren staan. Geen grote motorhomes zoals bij de moderne races. Sommigen overnachten er zelfs in een tent. De motoren staan onder een partytent of gewoon voor de caravan of het busje. Stuk voor stuk fraaie klassiekers. Veel viertakten, vooral uit de jaren veertig, vijftig en zestig. Norton’s, Triumph’s, FN’s, Sarolea’s, Gillet’s, Rudge’s, Honda’s… Ook Japanse tweetakten uit de jaren zestig en zeventig.
Strobalen
De classic raecs in Gedinne staan sinds 2006 op de kalender van de FMB/BMB. Dat jaar bestond CRMB, Classic Racing Motorcycles Belgium, twintig jaar en de leden/rijders besloten ter gelegenheid daarvan zelf een raceweekend te organiseren. De classic racers reden in die tijd in twee klassen samen met de moderne motoren in Gedinne, een apart klassiek evenement was er daar niet. Het eerste klassiek raceweekend vond in 2006 een week na de ‘moderne’ races van Gedinne plaats. Voor CRMB was dat gemakkelijk: de strobalen en het rennerskwartier waren al opgezet en alles kon een week blijven staan. Maar na 2006 verdwenen de moderne races van de kalender en moest CRMB zelf voor de infrastructuur zorgen. Voor de club betekent dat steeds hard werken en een grote investering in strobalen. Begin deze week waren er al vijftig leden aan het werk om het circuit in orde te maken. Ze moeten zo’n 150 ton strobalen plaatsen, bijna 5000 stuks, langs het 5 kilometer lange circuit plaatsen.
Inmiddels is men aan de negende editie van de Belgian Classic TT toe. De naam TT refereert Tourist Trophy-races, de wedstrijden op het eiland Man in de Ierse Zee. Op Man rijden de liefhebbers van de ‘pure road races’, races op stratencircuits. De benaming TT voor ‘Gedinne’ kwam er dankzij Engelse zijspanrijders. “Gedinne had altijd een internationale zijspanrace,” zei CRMB-voorzitter Jean-Pierre Capel eens in een interview, “en toen zeiden de Engelsen al over Gedinne: het lijkt wel wat op Man, smal, snel en bochtig.”
Bijval
De races kennen intussen ook meer en meer bijval uit het buitenland, zowel wat de bezoekers als wat de deelnemers betreft. En menig – buitenlands – motortijdschrift heeft al een reportage over de races gebracht. Zelfs de eerbiedwaardige Britse krant ‘The Daily Telegraph’ besteedde enkele jaren terug aandacht aan het Belgische evenement. “De gouden eeuw van de motor GP-racerij is levend en wel in de Ardense bossen,” schreef journalist Frank Melling onder de kop ‘Klassiek wegrace-festival in België’. Hij noemde daarin de races een unieke kans om terug te gaan in de tijd. “Wat Gedinne zo speciaal maakt, is dat het 100% puur wegracen is met nauwelijks een hint van modernisme. (…) Verwissel de gekleurde leren overall van de rijders voor zwart en de integraalhelm voor het ‘potje’ en je zou je terug kunnen wanen in 1955.”
Voor de editie 2014 hebben zich meer dan 220 deelnemers ingeschreven. Veelal starten ze in twee klassen. Dat maakt dat het aantal ingeschreven motoren op 370 komt. Naast de Belgische thuisrijders komen er ook veel Nederlanders, Britten, Fransen en Ieren naar Gedinne. De toegangsprijzen zijn overigens ook retro: 12 euro voor één dag, 15 euro voor het hele weekend met gratis camping.
Retrotrend
De populariteit van klassieke races sluit aan bij de retro-trend die ook in motorland al enkele jaren waar te nemen valt. In het aanbod van de diverse merken zijn zogenaamde neo-retro-modellen te vinden: motoren die qua design teruggaan op modellen uit de jaren zestig en zeventig, maar die technische modern zijn. Triumph heeft bijvoorbeeld de Bonneville-serie, die terug gaat op de Bonneville-motoren die in de jaren zestig van de band rolden. Moto Guzzi heeft met de V7 Classic een retro-aanbod. Honda gaat met de viercilinder CB1100 terug naar de jaren zeventig. Yamaha heeft in Europa de SR400 opnieuw uitgebracht, een motor die 35 jaar geleden voor het eerst op de markt kwam en sindsdien nog altijd in productie is (sinds 2000 enkel voor de Japanse markt). BMW pikt met de Nine-T (refererend naar het negentigjarig bestaan in 2013) in op de retro-trend. Vespa is voor veel mensen sowieso retro. En de Indiase merken Royal Enfield en LML brengen motoren en scooters waarvan het basisdesign teruggaat op de modellen van de jaren vijftig en zestig. Bij evenementen als Gedinne staan die neo-retro-motoren naast echte vintage-motoren te blinken op de parkings.
(www.crmb.be)