Classic Bike

Bikers’ Classic 2015: wonderen op wielen

Wie in één pitlane een prachtig overzicht wil zien van ruim drie decennia motorsport mag dit jaar de Bikers' Classics op het circuit van Spa-Francorchamps niet missen. Ruim zeventig historische Grand Prix-machines, van 125 tot 500 cc, zullen in het weekend van 4 en 5 juli niet alleen maar stil zijn, ze zullen zich ook nog eens laten horen.

De geschiedenis op wielen krijgt op Spa-Francorchamps weer een gezicht. Misschien wat ouder en met wat rimpels, maar met nog onverminderd veel zeggenskracht en met een eigen stem. Uit Italië komt de Reparto Corse MV Agusta met een keur aan machines, zoals een 125 cc-eencilinder viertakt die wordt bereden door voormalig fabrieksmonteur Lucio Castelli, vier prachtige 500 cc-driecilinders waarmee Giacomo Agostini vanaf 1966 zeven opeenvolgende wereldtitels won en een robuuste 500/4 – in de jaren '50 goed voor vier wereldtitels met John Surtees.

STER VAN DE SHOW

Uit Italië komt meer fraais, want ook de Moto Guzzi Corsa brengt een aantal kostbare parels mee. De 350 cc Bialbero-eencilinders uit de jaren '50 zijn allemaal unieke fabrieksmachines, maar de meeste aandacht zullen de drie 500 cc-machines trekken. Naast de destijds weinig succesvolle maar technisch interessante 500 GP4 worden de twee V8 GP's zonder twijfel de sterren van de show. De V8, door kenners getypeerd als 'de ultieme Guzzi racer', veroorzaakte in 1956 een schokgolf door de paddock. Het is de enige V8-Grand Prix-racer waarmee ooit werd geracet en hij produceerde in 1957 bijna 80 pk bij 14.000 toeren – bijna tien pk meer dan de toenmalige concurrentie! In dat jaar werd de machine op Spa-Francorchamps geklokt op een duizelingwekkende 284 km/uur. Alleen al de V8 is een bezoek aan de Bikers' Classics waard.

Het Italiaanse karakter van de Parades op zaterdag en zondag wordt verder versterkt door onder meer een oogstrelende fabrieks Gilera 500/4, een originele Bianchi 500 cc-twin fabrieksracer, een paar schitterende Aermacchi's en enkele fenomenale Mondial 125 cc-racers uit de jaren '50. Ook geen machines om links te laten liggen;  Mondial veroverde met haar eencilinder viertakten immers de eerste twee 125 cc-wereldtitels in de wegracegeschiedenis. Een soort eervolle vermelding verdienen Benelli en Eugenio Lazzarini. De viervoudige wereldkampioen stapt voor de gelegenheid op een 250/4. Met een dergelijke machine werd Kel Carruthers in 1969 de laatste viertaktwereldkampioen in de kwartliterklasse. Eigenaar en verzamelaar Luciano Battisti laat in Spa zelf ook de Benelli 500/4 bulderen.

 

EXOTISCHE MEESTERWERKEN

Het bewijs dat er niet alleen in Italië fantastische racers werden gemaakt, wordt tijdens de Bikers' Classics wederom geleverd. De inmiddels 76-jarige Heinz Rosner voert een omvangrijke 'Duitse' delegatie aan. De voormalige MZ-fabriekscoureur komt met een MZ-RE 250-tweetakt naar België en daarnaast stuurt ook nog aantal NSU Sportmaxen stuurt het circuit op. AJS 7R Boy Racers, Matchless G50's en Norton Manxen ontbreken evenmin en een aantal wonderen uit Tsjechië zijn zonder meer gegarandeerde 'eye catchers'. De Jawa 673 is een V4-tweetakt waarmee de Tsjechoslowaken het van 1967 tot 1970 de MV Agusta-coureurs af en toe erg lastig maakten. Het breekbare technische wonder verdient het om in Francorchamps bewonderd én beluisterd te worden. Ook uit het voormalige Tsjechoslowakije: een Jawa 500 DOHC en een CZ 500-viercilinder. Minstens zo'n exotisch meesterwerkje is de Bultaco 350-fabrieksmachine die Juan Bulto meebrengt uit Spanje.

Het bovenstaande is slechts een greep uit de keur aan racers die tijdens de Bikers' Classics 2015 te zien en te horen zullen zijn. En voor diegenen die hier nog Japanse machines missen: natuurlijk zijn in Spa-Francorchamps ook Honda's, Yamaha's, Suzuki's en Kawasaki's te zien. Want zoals elk jaar biedt de Bikers' Classics voor elk wat wils!

Alle info op : http://www.bikersclassics.be/nl

Partners

Back to top button