Enduro

Zes dagen enduro: een terugblik van de team manager

In 2016 hield het nieuwe ISDE reglement nog geen rekening met het slechtste resultaat van ieder land terwijl dit jaar alle dagresultaten van alle rijders van het enduro Trophy en Junior team in rekening werden gebracht. Vorig jaar in Spanje zouden deze nieuwe regels onze Junior ploeg ten goede zijn gekomen maar dit jaar was dit echter niet het geval. Omdat we al op de eerste dag  Jilani Cambré na een valpartij in de speciale tijdrit, met een verwonding aan zijn schouder tot gevolg, verloren hadden en de dag erop de machine van Antoine Magain weigerde te starten door een elektrisch probleem werd België net als de VS onmiddellijk een eervol klassement in de interlanden wedstrijd ontnomen.

De nieuwe reglementering, ingevoerd om financiële redenen (minder bekende piloten, dus minder kosten voor de fabrikanten) gaat in tegen de sportieve aspecten. In tegenstelling tot de Amerikanen, konden wij zeker geen bijzondere rol spelen in de World Trophy t.a.v. de professionele enduro rijders, maar met Antoine Magain, Matthew Vanoevelen en Jarne De Schaapmeester hadden wij zeker en vast een interessante prestatie kunnen neerzetten in het Junior Trophy.

Een mooie individuele balans

Ondanks deze tegenslagen hebben onze vertegenwoordigers zich niet laten wegdrukken en de individuele uitslagen compenseren grotendeels de eerste teleurstelling. Zo ontvingen Jérôme Martiny, Andrew Leloup en Matthew Vanoevelen een gouden medaille in Brives-la-Gaillarde, een medaille die wordt uitgereikt als je prestaties niet hoger liggen als 10% van die van de leider van de categorie. Matthew had nog beter kunnen doen en de beste van de 125cc twee-takt motoren kunnen worden, maar door mechanische problemen kon hij in de motorcross finale zijn kansen niet ten volle verdedigen.

Daarboven op komen nog 4 zilveren medailles, voor Bertrand Bailleux, die op het laatste ogenblik in de Trophy ploeg werd opgenomen, voor nieuwkomer Jarne De Schaepmeester en voor Maxime Rorive en Nicolas Simar, vervangers in extremis. Dimitri Persoons en Jean-François Hallet werden met een bronzen medaille beloond en reden in de categorie Clubs. Een categorie die ook Lionel Pecorella toeliet deze 6 dagen te beëindigen maar buiten klassement. In deze categorie moesten Pierre Schmits en Christophe Lemoine, die voor de 11de keer deelnamen, opgeven. Beiden waren totaal gedehydreerd wegens de hoge temperaturen van de eerste dagen en moesten medische hulp krijgen om terug op adem te komen. Wat Martin Valenduc betreft, hij moest tijdens de eerste etappe opgeven na een wonde aan zijn been.

Vergeten we ook niet de goede sfeer en de enorme inzet van alle vrijwilligers die bij de controles aanwezig waren. Zij besteden belangenloos hun vakantie aan de assistentie van de piloten.

Een moeilijke wedstrijd

Wij hadden een moeilijke wedstrijd verwacht en door de hitte was deze nog zwaarder. Met temperaturen van 36 graden en meer twijfelde de wedstrijdjury zelfs om de start op dinsdagmorgen toe te laten. Het departement werd als risico zone verklaard voor de hele bevolking.

Sportief gezien was deze editie perfect georganiseerd met mooie specials, een aantrekkelijk parkoers vooral voor de 3de, 4de en 5de dag en een motorcross finale bestaande uit 22 reeksen die echt goed beheerd werden.

Daarentegen waren er ook enkele tekortkomingen vooral wat betreft de inrichting en het beheer van de paddock, de uurrcontroles en de communicatie voor en tijdens de wedstrijd.

De positie van België

Men kan zich afvragen of ons land een plaats heeft in deze wedstrijd van hoog niveau. Laten we ons geen illusies maken, wij zijn amateurs in een wereld van professionelen en om financiële redenen is het niet altijd mogelijk de beste rijders te sturen. Het is immers zo dat zowel piloten als assistenten en zelfs onze officiële vertegenwoordigers financieel tussenkomen om deel te kunnen nemen. Onze budgetten zijn onbeduidend en zeer ver verwijderd van de 150.000 € die een land als Frankrijk bijvoorbeeld uitgeeft voor zijn delegatie. Wij moeten het dus redden met deze beperkte middelen.

Het doel is dan ook vooral een Belgische aanwezigheid op een internationale landenwedstrijd te hebben, de rijders toe te laten deze buitengewone wedstrijd te leren kennen en tenslotte te hopen dat enkele talenten zoals Antoine Magain en Matthew Vanoevelen zich verder kunnen ontplooien.

Philippe Borguet
Team manager

Partners

Back to top button