MXGP Argentinië: podiumplaats voor Clément Desalle
De eerste wedstrijd van het Grand Prix seizoen 2018 werd vorig weekend verreden op het prachtige parcours van Neuquen (Argentinië). In de MXGP klasse keken fans ongeduldig uit naar de duels tussen Jeffrey Herlings en Antonio Cairoli die hopelijk in 2018 vele malen zullen voorvallen. In Neuquen was het alvast al van dattum!
In de eerste manche zagen we een kanonstart van Tony Cairoli voor o.a. Julien Lieber maar alsook Romain Febvre en Jeffrey Herlings. Deze laatst genoemde had geen zin in spelletjes en haasten zich snel naar de tweede plaats, waar hij op geen tijd in het wiel van de nummer 222 plaatsnam. De Nederlander probeerde de Italiaan terdege onder druk te zetten maar Tony Cairoli kraakte niet, gaf geen krimp. Zelfs niet wanneer “The Bullit” besliste om in de laatste rondes de bankschroef nog iets harder aan te draaien. De regerende wereldkampioen, Tony Cairoli, trok dan ook de overwinning naar zich toe op, met een minieme voorsprong op Herlings.
Deze beide kemphanen degradeerde tijdens hun strijd met elkaar de tegenstand. Clément Desalle die een niet al te beste start nam, knokte zich voorbij o.a. zijn teamgenoot maar ook voorbij Paulin en nam na een ronde lang gestoei de bovenhand in het duel met Romain Febvre. Daarmee kon de Waalse Belg de derde plaats claimen maar dit op meer dan een halve minuut, Romain Febvre en zijn teamgenoot Jeremy Van Horebeek vervolmaakte de top vijf. Daarmee eindigde ze nog voor Gautier Paulin, Jeremy Seewer en de iet wat terug gevallen Julien Lieber op de achtste positie. Glenn Coldenhoff eindigde net tiende en dit achter Tommy Searle.
In de tweede manche leken we deels dezelfde formule te krijgen, opnieuw zagen we een kopstart van Antonio Cairoli, ditmaal voor Clément Desalle en Yamaha teamgenoten Romain Febvre en Jeremy Van Horebeek. Achter dit viertal vonden we Jeffrey Herlings. Het werd snel duidelijk dat Tony Cairoli’ tempo te hoog lag voor Clément Desalle. Terwijl de kawasaki piloot de regerende Italiaanse wereldkampioen seconde voor seconde zag weglopen, ging Jeffrey Herlings makkelijk voorbij Romain Febvre maar beet hij zijn tanden stuk om Jeremy Van Horebeek te grazen te nemen. Eens dit gelukt was na één derde wedstrijd, ging ook snel Clément Desalle voor de bijl. De Nederlander leek de schade perfect te gaan beperken, in een door TC222 gedomineerde Grand Prix. De Italiaan echter rekende zich al rijk en liet zijn ronde tijden iets te fel stijgen en zijn snelheid iets te fel dalen, koren op de molen van de man uit Boekel die als een pitbul zwakte rook bij de Italiaan en er nog eens vol voor ging. Zo vol dat in de drie laatste ronden beide kemphanen plots weer wiel in wiel te vinden waren. De voorsprong van zo’n kleine tien seconden waren gesmolten als ijsblokjes tijdens zwoele Temptation Island spelletjes. Als een stier bevangen door de rode vod ging Jeffrey Herlings te aanval tegenover Antonio Cairoli. In Oostenrijk nepen de bazen de billen dicht, de handschoenen kwamen van de handen, de messen uit de zakken. Dit eerste duel op het scherpste van de snede, was er één dat Jeffrey Herlings naar zich toe wist te trekken door in de laatste ronde de Siciliaan voorbij te gaan.
Zo wist “The Bullit” niet alleen een zekere reeksoverwinning af te nemen, maar ook een zekere grand prix overwinning en de eerste red plate van het seizoen. Is dit de eerste flinke deuk in de carrosserie van Antonio Cairoli of gewoon een veldslagje van een hele leuke en sportieve oorlog die alle motorsport fans in de wereld zal beroeren? Dat zal blijken binnen twee weken in Valkenswaard.
Achter deze beide heren kroonde Clément Desalle zich opnieuw als beste voor Jeremy Van Horebeek en Romain Febvre. Glenn Coldenhoff wist in deze manche knap elfde te finishen één plaats voor Julien Lieber, die met deze twaalfde plaats een knappe inhaal wedstrijd zag beloond. De Belgische Kawasaki piloot kwam namelijk in de start ten val samen met Max Anstie en Tommy Searle. Kevin Strijbos eindigde in de tweede manche net buiten de punten met een éénentwintigste plaats.
Foto's en tekst: www.mxmag.be