De motormarkt scoort verrassend sterk
In het licht van de huidige economische en marktomstandigheden, is het des te opmerkelijker hoe de inschrijvingen van gemotoriseerde tweewielers wél hebben standgehouden. Natuurlijk ondervonden ook de motorverkopers sterke hinder van de gedwongen sluitingen in voor- en najaar, maar de afwikkeling van de voorbije COVID-periode is hier opmerkelijk anders verlopen dan in de automarkt.
Op 18 maart ging ook in motorland de winkeldeur op slot en de popelende klant moest tot medio mei wachten om zijn nieuwe machine voor de eerste keer te horen aanslaan. Zeker voor de motorverkoop kwam de timing van de winkelsluitingen op het slechtst mogelijke moment. Met lentekriebels komen immers ook motorkriebels…
Je zou daardoor een sterk negatieve invloed op de jaarverkoop verwachten. Niet zo op de motormarkt: eind november liggen de inschrijvingscijfers zelfs een procent hoger dan in 2019. Het feit dat motorfietsen veel vaker dan auto’s uit voorraad worden gekocht en dat die voorraden bij de start van het motorseizoen al waren voorzien nog voor de verplichte sluiting werd opgelegd, verklaart voor een deel de snelle inhaalbeweging van de motormarkt. In april waren de registraties met 70% teruggevallen; in mei was dat nog slechts 6%. Juni brak dan weer alle records met een toename met liefst 53% ten opzichte van juni 2019. En ook de maanden nadien werd de inhaalbeweging verderzet: zelfs november, toen enkel click&collect of uitlevering van eerder aangekochte machines toegelaten was, bleek nog 3% beter dan november van verleden jaar. De motorsector boomt, dat is duidelijk.
FEBIAC ziet hiervoor 2 verklaringen. Enerzijds zagen velen hun jaarlijkse buitenlandse vakantie in het water vallen door corona. Dat maakte bij een aantal gezinnen budget vrij voor ontspanning en andere dromen of wensen. Voor de ene was dat een zwembad of een tuinkamer, voor de ander een motorfiets of scooter… Anderzijds hield de pandemie velen onder ons voor het werk in onze eigen cocon, terwijl diegene die wel op de werkplek werd verwacht, opteerde voor een eigen vervoermiddel eerder dan een collectieve vervoerswijze. Misschien kunnen we dat laatste effect wel aflezen uit het succes van de 125cc-modellen. Die laten het grootste aantal inschrijvingen noteren met 29% van alle nieuw ingeschreven motorfietsen en scooters. Het grote aandeel van dit segment is toe te schrijven aan het feit dat je met deze gemotoriseerde tweewielers nog altijd met een rijbewijs B mag rijden (indien je het rijbewijs B na 2011 hebt gehaald, kan je 2 jaar na het behalen ervan nog 4 uur opleiding volgen om met een 125cc te mogen rijden; haalde je je B-rijbewijs vóór 2011 dan is die opleiding niet vereist).
Bron: Febiac – moto.be