Motorcross

Coupe de l’Avenir 2023: verslag manager Team Belgium

Op woensdag 27 september bliezen de geselecteerde rijders voor de Coupe de l’Avenir verzamelen voor een laatste stage op het circuit van Avesnes sur Helpe (Noord-Frankrijk), onder leiding van BMB-coach Yves Devlaminck.

In laatste instantie hadden we Ian Ampoorter nog moeten vervangen, wegens een opgelopen kwetsuur in de laatste EMX125cc wedstrijd in Matterley Basin (GB). Harry Seel werd in allerijl in de selectie gedropt en was ook reeds aanwezig op de stagedag.

De meeste rijders kwamen toe op de omloop te Baisieux op vrijdagavond. De technische keuring vond plaats op zaterdagvoormiddag.

De omloop lag er kurkdroog bij, dit in tegenstelling tot vorig jaar.

Droogte

Op zaterdag werden de vrije trainingen en kwalificatie training en -reeks afgewerkt. Hier werd al één en ander onmiddellijk duidelijk. In 65cc en in de Open klasse zouden we zeker podiumambities mogen hebben. In 85cc zou dat moeilijk worden. De 85cc-ers droegen rode nummerplaten met de nummers 1, 2 en 3 omdat ze de Coupe winnaars waren vorig seizoen. Misschien legde dit nog een beetje extra druk op de rijders ?

Door de droogte was er toch op het einde van de zaterdag behoorlijk wat stof te bespeuren op het circuit. De organisator engageerde zich om dit euvel tegen zondag zeker te verhelpen, hetgeen ook gebeurde. Op zondag werd er gesproeid zodat de stofhinder beperkt bleef.

Open

In de Open klasse verdedigden de Belgen met verve de nationale kleuren. Wesly Dieudonné scoorde een 2de, 5de en 4de plaats hetgeen net geen podium opleverde. Hij eindigde 4de individueel, net voor ploegmaat Pako Destercq (3-7-5). Harry Seel, die de ondankbare taak had om de 125cc te bemannen, tussen 250 cc’s en 450 cc’s, trok zeker behoorlijk zijn streng met een 17de plaats als beste resultaat. In de eindstand werd hij 22e (4de 125cc) als één van de jongste rijders van het peloton.

In het landenklassement scoorden we de 2de plek op 3 luttele puntjes van Zweden die de winnaars werden. Groot Brittannië werd 3de voor Frankrijk.

85cc

In 85cc was Lukas Spigeleer de beste Belg met een 11e plaats in de eindstand. Vince Van Hoof legde beslag op de 24ste plaats in de eindstand, net voor Tom Dolfini op 25. België werd 8ste in het landenklassement waar Frankrijk de winnaar was, voor Finland en Groot Brittannië .

65cc

De 65cc’ers streden tot de laatste snik voor de hoogste plek op het podium. Een klein foutje in de laatste ronde maakte dat Groot Brittannië de winnaar werd, voor Frankrijk op 1 punt, en België ook op 1 punt van de winnaar. Er was dan ook eerst even teleurstelling voor de gemiste winst. Na een paar minuten verdween de teleurstelling en was er toch fierheid bij onze jongste rijdertjes te bespeuren. Zij hadden toch getoond dat ze top waren ! Individueel werd Zani Van Oirbeek 4de en Matto Vertonghen 8ste. Timéo Möhring, die in de eerste reeks knap 2de werd, was slachtoffer van een valpartij in de start. Van de laatste positie was hij al opgerukt naar de 6de plaats, toen een nieuwe valpartij hem terugsloeg naar de achterste regionen van het peloton.

In de Joël Robert trophy (klassement van alle resultaten over alle klassen heen) werd België mooi derde.

Conclusies

Na afloop zagen we toch meestal tevreden gezichten bij de rijders en hun entourage. Hier en daar waren er misschien die op iets meer hadden gehoopt, maar dat is nu eenmaal de harde wet van de sport. Evenementen zoals de Coupe de l’Avenir hebben dan ook als doel om bij te leren, ervaring op te doen. Het is ook een team-event, hetgeen de crossers, die meestal individueel presteren, soms ook nog moeten leren.

Na de podiumceremonie keerde iedereen gezond en wel, maar wel vermoeid, huiswaarts.

Op naar het MX-seizoen 2024 !

En niet vergeten om eerst nog volgend weekend te supporteren voor Jago, Liam en Lucas om de Belgische kleuren te verdedigen in Ernée bij de MX of Nations. Alle drie hebben zij in het verleden één of meermaals in de selectie gezeten voor de Coupe de l’Avenir. Dus… keep dreaming boys, binnen enkele jaren rijden jullie misschien ook de MXoN.

Dank aan iedereen die betrokken was rond team Belgium: rijders, ouders, mecano’s, sponsors, staff, coach, afgevaardigde, fotograaf…

Robert Gielis, team manager

Partners

Back to top button