Trial

Alles wat je moet weten over het trial seizoen 2024

De vergunningsaanvragen voor het trial seizoen 2024 werden geopend. De belangrijkste nieuwigheid is de creatie van de TRIALFUN klasse voor rijders die eens willen komen proeven van de trial. Er is voor deze klasse geen jaarvergunning voorzien, de rijders regelen hun inschrijving en dagvergunning aan een voordelig tarief gewoon ter plaatse. Er wordt geen rangschikking opgesteld, de bedoeling is gewoon een dagje trial fun te beleven en als het goed is meegevallen kan je nadien eventueel de overstap maken naar de trial competitie.

Een andere nieuwigheid is dat er een titel van beste rijder zal worden voorzien voor zowel de Youth A als de Youth B klasse op basis van een klassement met punten te verdienen tijdens een selectie van Belgische wedstrijden. Raadpleeg hierna alle info over het seizoen 2024.

Info Trial seizoen 2024

Categorieën

Volgende categorieën van vergunningen zullen worden afgeleverd : Assistenten, Recreanten, YOUTH A, YOUTH B, Beloften -125cc, Randonneurs, Gentlemen, Juniors, Seniors, Classic, Nationalen en Internationalen.
De werkgroep trial en de coördinator Trial hebben het recht om sommige rijders van categorie te doen stijgen of dalen op basis van de tijdens het seizoen behaalde uitslagen. De Belgische Kampioen zal in elke categorie moeten stijgen naar de hogere categorie tenzij akkoord van de WG Trial

Categorie YOUTH : Blauwe afbakening
Voorbehouden aan rijders van minimum 7 jaar. Categorie opgesplitst in :

  • YOUTH A : : wielen 20 duim elektrisch / wielen 16 duim motoren
  • YOUTH B : wielen 24 duim elektrisch / wielen van 17 tot 19 duim motoren

Categorie “BELOFTEN – 125cc”: Groene afbakening
Voorbehouden aan rijders van maximum 21 jaar

Categorie “RANDONNEURS”: Groene afbakening
Voor de piloten van maximum 40 jaar die nooit in het bezit zijn geweest van een BMB vergunning anders dan deze van ‘Randonneur’.

Categorie “GENTLEMEN” : Groene afbakening
Voor piloten – Randonneurs (seizoen 2023)- van minimum 40 jaar.
Voorbehouden aan de Juniors piloten, op hun aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial.

Categorie “JUNIORS” : Witte afbakening
Voor de piloten van maximum 40 jaar
Vrije keuze voor de rijder rekening houdend met de schikkingen voor de andere categorieën.
De rijder die niet wenst te stijgen naar de Nationalen is dit niet verplicht.

Categorie “SENIORS”: Witte afbakening
Voorbehouden aan rijders van minimum 40 jaar komende uit de categorie Juniors
Voorbehouden aan rijders van de categorie Nationalen van minimum 40 jaar aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial.
Voorbehouden aan andere rijders van minimum 40 jaar op aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial

Categorie “NATIONALEN” : Rode afbakening
Voor de piloten afkomstig van de categorie Juniors
Voor de piloten internationalen op hun aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial.
Voorbehouden aan de andere piloten op hun aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial.

Categorie “INTERNATIONALEN” : Gele afbakening
Voor de piloten afkomstig van de categorie “Nationalen”
Voor de piloten afkomstig van de categorie “Juniors” die het bewijs hebben geleverd van uitzonderlijk talent en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial.
Voorbehouden aan de andere piloten op hun aanvraag en mits akkoord van de werkgroep trial en de coördinator Trial

Categorie “Recreanten”: Blauwe afbakening
Toegankelijk voor alle rijders

Categorie «CLASSIC»: Blauwe afbakening
Toegankelijk voor alle rijders met een trial motorfiets van 1978 tot 1998, luchtgekoelde motor

De piloten met een elektrische motorfiets zullen eender welke categorie mogen kiezen.

Promoties :
Nationalen naar Inter: de kampioen (Vandekasteele Jordane) mag bij de Nationalen blijven.
Junior naar Nationalen: de kampioen (Sablon Thomas ) moet stijgen naar de Nationalen, Mohring Florent : facultatieve promotie

LEEFTIJD VAN DE PILOTEN

De minimum leeftijdslimiet start op de datum van de verjaardag van de rijder en moet worden bereikt op het ogenblik van de eerste technische controles van de manifestatie in kwestie. De maximum leeftijdslimiet eindigt op het einde van het lopende jaar waarin de rijder de maximumleeftijd van de betrokken klasse bereikt. (artikel 10 BMB Sportcode)
Op schriftelijke en gemotiveerde aanvraag van een rijder, kan de werkgroep Trial een afwijking op de voorziene leeftijdsgrenzen toestaan.

KOERSNUMMERS EN RUGNUMMERS

De rugnummers van de piloten zullen jaarlijks worden afgeleverd met de jaarvergunning trial. De Aangesloten Bonden (FMWB of Motorsport Vlaanderen) zullen de koersnummers toekennen overeenkomend met het rugnummer. De verdeling zal gebeuren op de eerste wedstrijden.

Schema koersnummers 2024

INTERS 1 > 10
NATIONALEN 21 > 40
SENIORS + 40 51 > 80
JUNIORS 101 > 130
GENTLEMEN 201 > 240
RANDONNEURS 251 > 280
BELOFTEN 125 301 > 320
RECREANTEN 321 > 350
YOUTH 351 > 370
CLASSIC 371 > 399
ASSSISTANTEN 401 > 425

INSCHRIJVINGEN WEDSTRIJDEN

De deelnemers moeten zich inschrijven op de website http://ris-timing.be ten laatste op vrijdagmiddag voor de wedstrijd. De elektronische betaling uitgevoerd tijdens de inschrijving via http://ris-timing.be bevestigt de inschrijving voor de wedstrijd. De rijders die zich niet vooraf hebben ingeschreven en/of waarvan het inschrijvingsgeld niet aan de club werd betaald tegen vrijdagmiddag, zullen hun inschrijvingsgeld verhoogd zien met 15 €. Hij zal een mail moeten sturen naar « demathieuc@gmail.com » om een startuur te kunnen bekomen en de inschrijvingskaart klaar te laten leggen bij de inschrijftafel. De organiserende club heeft het recht om het volledige inschrijvingsgeld als administratiekosten in te houden voor elke ingeschreven rijder in regel met de betaling, die zich de dag van de wedstrijd niet aanbiedt. Echter indien de rijder zijn niet-deelname ’s maandags voor de datum van de wedstrijd meldt en op voorwaarde dat er een bewijsstuk aan de club wordt bezorgd (medisch attest), zal het betaalde bedrag worden teruggestort. Er wordt geen enkele terugbetaling gedaan na de wedstrijd.

  • Het inschrijvingsgeld bedraagt 35 € voor de rijders die zich vooraf inschrijven via http://ris-timing.be.
  • Het inschrijvingsgeld bedraagt 50 € voor de rijders die zich ter plaatse inschrijven
  • Het inschrijvingsgeld bedraagt 5 € voor alle assistenten.

HERINNERING: VERGUNNING EN INFO ASSISTENTEN
Elke rijder mag begeleid worden door een assistent van minimum 18 jaar die hem op het parkoers volgt. De assistenten moeten in het bezit zijn van een BMB vergunning Assistent Trial afgeleverd door de Aangesloten Bond van de betrokken piloot (FMWB of Motorsport Vlaanderen). Deze vergunning bevat tevens een individuele verzekering.
De assistenten die de ingeschreven piloten volgen moeten zich eveneens inschrijven op het wedstrijdsecretariaat of vooraf samen met de inschrijving van de piloot via http://ris-timing.be.

NIEUWE CATEGORIE TRIALFUN

Vanaf 2024 wordt een nieuwe categorie, TRIALFUN, gelanceerd met volgende kenmerken :
o Er wordt geen klassement (daguitslag/kampioenschap) opgesteld
o Start vrij vanaf 09u30 (terugkeer op het einde van de wedstrijd)
o Vrije keuze om de zones af te leggen (niet in volgorde)
o Geen inschrijving vooraf – Inschrijfgeld ter plaatse te betalen : 25 EUR
o Enkel dagvergunning ter plaatse te regelen. Een rugnummer zal hen ter plaatse worden bezorgd, terug te geven op het einde van de wedstrijd.
Het doel van deze nieuwe categorie is om trial liefhebbers aan te trekken die willen komen genieten van een leuke, niet-competitieve trial-ervaring. Als ze het leuk vinden, kunnen ze daarna deelnemen in een van de andere aangeboden categorieën.

NIEUWIGHEDEN REGLEMENT TRIAL 2024

  • Art. 03/03 Categorieën : Toevoeging categorie ‘Trialfun’ : zie punt hierboven
  • Art. 03/12 Timing van de start : 1ste start om 09u.30 in de volgende volgorde: Classic – YOUTH – Recreanten – beloften – randonneurs – gentlemen – juniors – seniors – nationalen – inters
  • Art. 03/24 Titel Belgisch Kampioenschap : Toevoeging titel beste rijder categorie Youth A en Youth B rekeninghoudend met een selectie van wedstrijden georganiseerd in België voor het BK. De organisatoren moeten stroomgroepen voorzien voor het opladen van de batterijen.
  • Art. 03/24 Titel Belgisch Kampioenschap : Voor de toekenning van de hierboven vermelde titels moeten minimaal 5 piloten kunnen worden gerangschikt en 3 wedstrijden georganiseerd op het einde van het seizoen.

MILIEU

Het gebruik van een milieumat is verplicht in het rennerspark. Opgelet de BMB heeft geen voorraad milieumatten meer. De rijders zullen deze rechtstreeks moeten aankopen bij de diverse leveranciers.

Vergunning Europe Open

Er zal enkel een Europe Open jaarvergunning worden uitgegeven. Hierdoor zullen alle rijders kunnen deelnemen aan wedstrijden ingeschreven op de BMB kalender en de FIM Europe Open kalender.
Alle BMB vergunninghouders Trial zijn individueel verzekerd (persoonlijke ongevallenverzekering) :

  • voor hun deelname aan wedstrijden ingeschreven op de BMB kalender (in België en in het buitenland)
  • voor hun deelname aan wedstrijden in het buitenland ingeschreven op de Open kalender van FIM Europe (website www.fim-europe.com – rubriek sport – Trial– open calendar)
  • voor hun deelname aan vrije trainingen in België en in het buitenland

De BMB, Motorsport Vlaanderen en FMWB hebben, in samenwerking met de firma Magelan Software, een digitale toepassing voor het indienen van je vergunningsaanvraag ontwikkeld. Deze app, My FMB-BMB, kan je installeren op je desktop/laptop. Je vindt de installatie link op de homepage van de BMB website of via volgende link: http://fmb-bmb.magelan.be/ .

De aanvragers van een jaarvergunning 2024 moeten in orde zijn (volledig dossier en betaling) tegen maandagmiddag voor de wedstrijd van het daaropvolgend weekend.

HET REGLEMENT TRIAL 2024 ZAL WELDRA KUNNEN GERAADPLEEGD WORDEN OP DE BMB WEBSITE. Raadpleeg ook de info seizoen trial 2024 in PDF formaat. Klik hier.

Partners

Back to top button