Motormarkt herstelt zich in eerste kwartaal
In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er bijna 16% méér scooters en motoren ingeschreven dan in dezelfde periode vorig jaar. BMW en Vespa zijn sterk vertegenwoordigd in de top tien van best verkochte modellen. Dat blijkt uit gedetailleerde cijfers van FEBIAC.
De verkoop van nieuwe scooters en motoren heeft een flinke boost gehad in het eerste kwartaal van dit jaar. Vergeleken met de eerste drie maanden van 2013 werden er bijna 16% meer nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven. In totaal werden er in periode 5.973 nieuwe exemplaren verkocht. Vorig jaar noteerde de Dienst Inschrijvingen Voertuigen nog maar 5.150 nieuwe scooters en motoren. Daarmee herstelt de markt zich na een teruggang de laatste twee jaar en komt die zo goed als opnieuw op het niveau van 2012 en 2011. Toen werden er respectievelijk 6.206 en 6.379 nieuwe inschrijvingen genoteerd in de periode januari-maart.
Is er een verklaring voor die groei? Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC (de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie), zegt dat het altijd moeilijk is om de achterliggende redenen aan te wijzen. Een ervan is zeker het goede weer van 2014. Er is dit jaar nauwelijks sprake geweest van een winter en het motorseizoen startte begin maart al vroeg. Vorig jaar was er een lange en strenge winter en die nodigde de motorliefhebbers niet uit om de weg op te gaan, laat staan een nieuwe motor te kopen. Vancuyck: “De vele zonnige dagen van het voorjaar 2014 hebben mensen zeker sneller op het jaar zin doen krijgen in de gemotoriseerde tweewielers. Verder is de crisissfeer wat naar de achtergrond gedrongen door de positieve economische boodschappen in de media gedurende de voorbije weken.” Voor veel mensen is de motor immers vooral een vrije tijdsproduct en op dergelijke items wordt vaak het eerste bespaard in crisistijden.
Wellicht hebben de consumenten hun aankopen ook aangepast aan de crisisperiode. Ze willen wél het plezier van de motor hebben, maar er niet altijd veel geld aan besteden. Vancuyck ziet in dat verband het inzetten van een trend “….naar lichtere motoren tussen 500 en 750cc, die evenveel rijplezier bieden, maar goedkoper zijn. Het aanbod in dit segment is uitgebreider geworden en hierdoor zijn steeds meer modellen ter beschikking voor aantrekkelijke prijzen: € 8.000 à € 10.000.”
Een bijkomende factor is het groot aantal nieuwe modellen dat op het Motorsalon van afgelopen januari te zien was. Na enkele jaren wat minder nieuwigheden, kwamen vooral de Japanse merken met nieuwe en vernieuwde modellen. Het ‘Salon-effect’ en de daarmee gepaard gaande media-aandacht heeft kennelijk gewerkt in de motormarkt.
Mobiliteit
Een nadere blik op de cijfers leert dat BMW en Vespa (Piaggio) elk drie tweewielers in de top tien van de beste verkochte modellen hebben. De eerste zes plaatsen worden trouwens ingenomen door die merken. Het zijn overigens wel uitersten: Vespa met 125 cc en 300 cc scooters en BMW met zware 1200 cc toer- en trailmodellen. De BMW R1200GS is met 261 exemplaren het meest gesmaakte model. Van de Adventure-versie van de GS waren er nog eens 112 inschrijvingen, goed voor de vijfde plaats in de top tien. De totale R1200GS-reeks is daarmee goed voor 373 inschrijvingen. De vernieuwde BMW R1200RT is met 165 nieuwe exemplaren direct goed voor de tweede plaats. Piaggi’s Vespa neemt met de GTS300 en de GTS125 de derde en vierde plaats in met respectievelijk 137 en 122 exemplaren.
Voor beide merken geldt dat het mobiliteitsproducten zijn: de lichte scooters voor stads-woon-werkverkeer en de zware motoren voor woon-werkverkeer via de snelweg. In het fileverkeer zijn opvallend veel BMW’s te zien. Ook de overige modellen in de top tien zijn vooral gericht op mobiliteit met daarbij drie 125 cc modellen (twee scooters en één motorfiets). De nieuwe Yamaha MT09 – een pure funmotor – is een buitenbeentje in de top tien.
Ook in cilinderinhouden zijn er uitersten. In de lichtste categorie (tot 125 cc) werden er 1549 exemplaren ingeschreven, bijna net zoveel als in de zwaarste categorie (1000 cc en meer) waar er 1595 genoteerd werden. Opvallend verder is de sterke groei in het segment 251 – 500 cc.
Scooters namen in de eerste drie maanden 28% van de inschrijvingen in. Motorfietsen (inclusief trikes en quads) waren goed voor 72%. De populairste motorcategorieën zijn basic roadster (1081 exemplaren), trail (885 stuks) en touring (519 inschrijvingen). De segmenten van supersport en sporttouring kennen een teruggang.
Top tien 2014 aandeel 2013 aandeel
Model aantal % aantal %
BMW R1200GS 201 3,68 151 3,17
BMW R1200RT 165 3,02 63 1,32
Vespa GTS300 137 2,52 123 2,5
Vespa GTS125 122 2,23 84 1,77
BMWR1200GS Adventure 112 2,05 67 1,41
Vespa LX125 93 1,7 89 1,87
SYM GTS 125i 88 1,61 64 1,35
Honda PCX 125 86 1,57 78 1,64
Yamaha MT-09 82 1,50 0 –
Honda CBF 125 78 1,43 31 0,65
Categorieën
2014 2013 2012 2011
Scooter max 125 1120 1016 1674 1647
Scooter min 126 705 526 629 701
Motor max 125 405 271 378 491
Basic Roadster 1081 911 920 1008
Custom 268 258 294 335
Supersport 170 223 188 232
Sport-Touring 38 53 122 122
Touring 519 497 479 456
Trail 885 697 629 556
Enduro 322 288 322 250
Trial 26 22 27 17
Trike 56 45 59 53
Quad 290 233 330 419
Buggy 12 29 18 32
Andere 69 72 131 60
Onbekend 1 2 2
Not segmented 5 7
Totaal 5973 5150 6206 6379
Cilinderinhoud
2014 2013
<125 1549 1291
126-250 198 210
251-500 931 527
501-750 861 759
751-1000 839 660
1000+ 1595 1311