Motor- en scootermarkt 2014 quasi stabiel
Het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters is in de periode januari-september 2014 met 1,9% licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Er werden net geen 20.000 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. De inschrijvingen van tweedehandsmotoren en -scooters stegen met 1,3% tot ruim 58.300 exemplaren. De trend in de markt gaat naar enerzijds zware motoren van 1000 cc of meer en anderzijds naar goedkopere ‘mobiliteitstweewielers’. Een en ander blijkt uit cijfers van FEBIAC, de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie.
Tegen de verwachting in groeide in september het aantal inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters met 8,8%. Andere jaren viel de markt voor gemotoriseerde tweewielers in de eerste herfstmaand wat stil, maar 2014 is wat dat betreft een uitzondering. Het verloop van de inschrijvingen is dit jaar over het algemeen a-typisch met een heel sterke seizoensstart (dankzij de zachte winter en het zonnige voorjaar), twee eerder zwakke zomermaanden (het slechte weer is daar niet vreemd aan) en een goede septembermaand. De groei in september is volgens Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers FEBIAC, voor een deel te verklaren door het feit dat enkele populaire modellen in backorder stonden en pas in september geleverd konden worden.
Wat de segmenten betreft, is er dit jaar een trend naar uitersten: 32,2% van de inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters behelst exemplaren met een cilinderinhoud van 125 cc of minder en een kwart situeert zich in de categorie van meer dan 1000 cc. Het aantal inschrijvingen in de 125 cc-categorie daalt echter. Vancuyck ziet een invloed van de nieuwe reglementering voor motorrijden met een rijbewijs B en de verwarring daarover in de markt. Vancuyck: “Wie een rijbewijs B van voor 2011 heeft, kan nog steeds zonder rijopleiding met een 125 cc de weg op. Houders van een rijbewijs B afgegeven vanaf 2011 moeten verplicht vier uur opleiding volgen bij een rijschool, maar er is geen verplichting om een examen af te leggen. Kennelijk is het volgen van die lessen voor sommigen een te hoge drempel.”
Goedkope mobiliteit
Er is voor sommige mensen wellicht ook sprake van een financiële drempel. De 125 cc-categorie is er een van goedkope mobiliteit. Dat verklaart dan ook de groei van de 125 cc’ers op de tweedehandsmarkt (plus 8,8%, de grootste stijging naar categorieën van cilinderinhoud). Vancuyck meent dat een deel van de kopers aarzelt om nieuw te kopen en eerder naar een goedkopere tweedehands gaat om zo mobiliteit op twee wielen voor de eerste maal te ervaren.
Bij de nieuwe motoren is er een groei in het topsegment, de motoren van 1000 cc of meer waarvan de nieuwprijs vaak (ver) boven 10.000 euro ligt. Dat zijn zware motorfietsen (vaak een reis-enduro – het tweede grootste motorsegement) die door de ‘gevestigde motards’ gekozen worden. De reis-enduro is te vergelijken met de SUV-fenomeen in de autowereld. Slechts weinigen gebruiken zo’n motor om echt mee het terrein in te gaan – de meesten vinden de comfortabele zit en het smeuïge, koppelrijke motorkarakter ideaal om ermee op de weg en in het fileverkeer te rijden. Er is een kleine tegenstroom in de segmenten van 251 tot 500 cc (veelal scooters) en van 501 tot 750 cc, elk goed voor 14% van de inschrijvingen. Dat zijn goedkopere motoren (vaak onder de 8.000 euro) “…voor mensen die minder wakker liggen van motorvermogen en -koppel,” zoals Vancuyck zegt. Het aanbod in dat segment is de afgelopen jaren toegenomen en dat weerspiegelt zich nu ook in de inschrijvingscijfers.
Europa vs Japan
De strijd op de motor- en scootermarkt gaat vooral tussen Europa en Japan. De Japanse merken waren tot in het begin van deze eeuw dominant (met een aandeel van meer dan 70%), maar hebben de afgelopen tien jaar veel terrein moeten prijsgeven aan de Europese én aan de Zuid-Oost Aziatische producenten. De Europeanen hebben een come-back gemaakt met BMW en de Piaggio-groep (de scooter-revival!) als de meest opvallende spelers. Japan heeft nu een aandeel van 32% op de Belgische markt, Europa van meer dan 35%. De Japanse industrie had het recent moeilijk en investeerde minder in de ontwikkeling van nieuwe modellen. Dat is sinds dit jaar echter veranderd: er komen weer veel nieuwe én interessant geprijsde modellen uit het land van de rijzend zon. De strijd tussen Europa en Japan weerspiegelt zich ook in de ranglijst van de best verkochte merken. De nummers één en twee, Honda en BMW, wisselen zowat maandelijks van plaats. Opvallend is ook de sterke vijfde plaats van het Amerikaanse Harley-Davidson dat door de jaren heen een vaste waarde is gebleken.
Voor het eerst een duidelijk zicht op de bromfietsmarkt
Sinds kort kan FEBIAC ook cijfers geven over de inschrijvingen van bromfietsen. Nieuwe bromfietsen moeten immers sinds 31 maart van dit jaar ook ingeschreven worden en van een nummerplaat voorzien zijn. In de categorie 45 km/uur zijn er van april tot en met september 4.119 bromfietsen ingeschreven. Bij bromfietsen tot 25 km/uur zijn dat er 2.249. Het totaal aantal komt daarmee op 6.368. Het is een markt van scooters die gedomineerd wordt door de Europese merken Piaggio en Peugeot en de Zuid-Oost-Aziatische fabrikanten SYM en Kymco.
Top tien
Ten slotte zijn er de best verkochte modellen motoren en scooters. BMW voert die ranglijst aan met de reisenduro R1200GS. BMW is in de top tien vertegenwoordigt met nog twee modellen: de R1200RT (derde) en de R1200GS Adventure (vijfde). Piaggio heeft die Vespa-scooters in de top tien: de GTS300 (tweede), de GTS 125 (vierde) en de nieuwe Primavera (zevende). Honda heeft twee 125 cc’ers bij de meest verkochte tien: de PCX125 (zesde) en de MSC125 (tiende). De nieuwe Yamaha MT07 (achtste) en de SYM GTS125i vervolledigen de top tien.