Motorcross

2014: topprestaties van de Belgische motorsporters

Sportief gezien mag 2014 een goed motorjaar genoemd worden met topprestaties van Belgische rijders in het wereldkampioenschap motorcross: Ben Adriaenssen en Ben Van den Bogaert wonnen de wereldtitel motorcross in de zijspanklasse, Jeremy Van Horebeek, Kevin Strijbos en Clément Desalle klasseerden zich als twee, drie en vier in de titelstrijd van de MXGP en de jonge Jago Geerts ging aan de haal met de Europese juniortitel in de 85 cc klasse én werd vijfde in het juniorwereldkampioenschap 85 cc.

Voor de ‘twee Bennen’ was het de tweede opeenvolgende titel bij de zijspannen. “Dat is een hele prestatie,” zegt Stijn Rentmeesters, secretaris-generaal van de Belgische Motorrijdersbond FMB/BMB. Er was immers veel concurrentie en Adriaenssen had te kampen met een blessure die pas na het seizoen behandeld werd. Bovendien zijn de zijspancrossers, anders dan de toprijders in soloklassen, echte amateurs die gedurende de week een gewone baan hebben. Zij moeten zich buiten de werkuren voorbereiden en ook op sponsortocht gaan. “En toch slagen ze erin om hun seizoen financieel rond te krijgen,” weet Rentmeesters. In de eindstand van het wereldkampioenschap zijspannen deden nog Belgische combinaties het goed: Jan Hendrickx en Elvijs Micenieks klasseerden zich als vierde en Jason Van Daele en Tim Smueninx als zevende. Het nationale zijspan team slaagde er ook in de zege te behalen in de Zijspancross der Naties.

In de Grote Prijzen motorcross voor solorijders moesten de Belgen Jeremy Van Horebeek, Kevin Strijbos en Clément Desalle alleen de Italiaanse wereldkampioen Antonio Cairoli voor laten gaan. Jeremy Van Horebeek was het hele seizoen sterk, scoorde in alle manches op één na en werd vice-wereldkampioen. Kevin Strijbos eindigde derde dankzij een sterk seizoenslot. Clément Desalle zat Cairoli in het titelklassement lange tijd op de hielen tot vijf wedstrijden voor het einde een handblessure hem buitenspel zette. In de Motorcross der Naties, het landenwereldkampioenschap, behaalde het Belgische team (Van Horebeek, Strijbos en Julien Lieber) de tweede plaats achter de Franse ploeg.

 

Topplaatsen

In de wereldkampioenschappen wegrace scoorden de Belgische rijders ook, maar minder frequent dan in de motorcross. Xavier Siméon kende in de Moto2-klasse een sterke seizoenstart, viel daarna terug maar vond tegen het einde van het jaar de weg naar de topplaatsen terug. Hij klasseerde zich uiteindelijk als veertiende. In de Moto3 kon de jonge Limburger Livio Loi aanvankelijk heel goed mee, maar door problemen binnen het team kon hij de verwachtingen niet waar maken en reed het seizoen niet uit. Hij eindigde als 21-ste in de eindrangschikking. In het classic racen – een opkomende discipline in heel Europa – won onze landgenoot Richard Hubin samen met co-équipier Grégory Fastré de Europese titel lange afstandsracen (endurance). Terzijde: Hubin won 31 jaar nadat hij in 1983 de wereldtitel uithoudingsracen behaalde! “Al met al was het zeker geen slecht jaar en er zijn hoopvolle talenten op komst,” aldus Rentmeesters.

Wat die toekomst betreft zijn in 2014 weer stappen gezet om jonge talenten zich te kunnen ontwikkelen. De motorcross-sport heeft in ons land immers nog altijd te kampen met een schrijnend gebrek aan oefenterreinen met als gevolg dat de druk op de vijf terreinen die er zijn, erg groot wordt. De sector zoekt samen met de overheden naar oplossingen. Initiatieven als het motorcross milieu-charter, buurtvriendelijk motorcrossen en het Motorcross CO2-bos zijn elementen die dit jaar ook weer bijdragen aan een beter imago van de sport bij het grote publiek. Lichtpunt is ook de grotere mediabelangstelling voor de sport met opnieuw uitzendingen van een aantal  Grote Prijzen motorcross en de Motorcross der Naties op de VRT en van het Belgisch kampioenschap motorcross op de RTBF.

Persdienst BMB/Febiac

Partners

Back to top button