Motorcross

Belgische zege in Lommel?

Jeremy Van Horebeek, Kevin Strijbos en Ken De Dycker zijn de thuisrijders die in de GP van Lommel MXGP de Belgische eer hoog moeten houden. Van Horebeek (kersvers winnaar van de GP van Tsjechië) en Strijbos zijn grote kanshebbers voor de zege.

Jeremy Van Horebeek en Kevin Strijbos behoren tot de favorieten voor de zege in de Grote Prijs van België aanstaande zondag, zeker na afgelopen weekend. Van Horebeek won toen immers de Grote Prijs van Tsjechië – zijn eerste GP-overwinning – na al een heel seizoen in podiumplaatsen te hebben gegrossiert. Hij pakte in de manches een eerste en een tweede plaats. Kevin Strijbos was met een manche-overwinning en een derde plaats goed voor de tweede plek in de eindrangschikking nog voor titelverdediger en leider in het kampioenschap Antonio Cairoli (Italië). Van Horebeek: “Die overwinning was de kers op de taart voor mij.”

Van Horebeek is aan een zeer sterk seizoen bezig. Eigenlijk heeft hij de opgaande lijn van vorig jaar door kunnen trekken. Hij veranderde in het tussenseizoen van motor en van team (hij rijdt nu voor Yamaha), trainde in januari en februari veel in Italië en werd in het voorseizoen ‘en passant’ winnaar van het Open Italiaanse kampioenschap. Vanaf de eerste GP dit jaar streed hij mee voor de topplaatsen. Het winnen van een Grote Prijs was als het ware gewoon een kwestie van afwachten.

Lommel is een zwaar zandcircuit, een kolfje naar de hand van de thuisrijders. Maar is het zware zand van Lommel ook écht een voordeel voor de thuisrijders? Kevin Strijbos schat de kansen van de toprijders even groot in. Hij zegt wel altijd goed te zijn op zandcircuits. “Maar veel zal afhangen van de start. Ik reken me wel tot de kanshebbers. Je moet erin geloven. Ik ga sowieso voor het podium en ook voor de overwinning,” aldus Strijbos.

Van Horebeek zei eerder dit jaar in een interview geen echte zandrijder te zijn. Zand is niet zijn favoriete ondergrond. Van Horebeek: “Ik heb in het zand leren rijden, anders kun je geen wereldkampioen worden. In het begin ging het helemaal niet goed. Ik heb vaak moment gehad dat ik dacht: nu stop ik, nu hoeft het niet meer voor mij. De kunst is om ‘op het zand’ te rijden in plaats van ‘in het zand’.” Zand past ook niet direct bij de rijstijl van Van Horebeek. “Soms zeggen ze ook ‘smooth boy’ tegen me. Dat is mijn stijl: snel maar rustig en netjes. Het is moeilijk uit te leggen hoe dat groeit. Je leert dat door proberen en aan te voelen.”

De top-Belgen mogen dan grote kanshebbers zijn, ze weten ook dat Cairoli in Lommel de te kloppen man zal zijn. “Tony is een heel goede rijder in het zand,” aldus Van Horebeek. “Lommel is ook een van de zwaarste circuits in het wereldkampioenschap. Het is een kwestie van overleven.”

Kansen

De Italiaan leidt al sinds de tweede Grote Prijs van het seizoen in de strijd om de wereldtitel. In het voorlopige klassement van de MXGP heeft hij momenteel 57 punten voorsprong op Van Horebeek. Zoals de zaken er nu voorstaan stevent Cairoli af op zijn vijfde achtereenvolgende titel in de MXGP-klasse en zijn achtste in totaal. Alleen brute pech kan hem nog de titel afhouden. Ziet Van Horebeek nog kansen voor de titel? “Het is nog altijd haalbaar, maar als je realistisch bent, dan wint Cairoli en word ik tweede. Daar heb ik vrede mee,” antwoordt hij.

Wat maakt Cairoli zo sterk? “Hij heeft zoveel ervaring en talent,” aldus Van Horebeek. “Maar hij is te verslaan. Als je maar de druk op de ketel houdt, dan gaat hij ook in de fout. Hij is immers ook maar een gewoon mens.” Maar Van Horebeek moet toegeven dat Cairoli op dit moment dankzij zijn grote voorsprong in een luxe positie zit en niet persé moet winnen.

Zegt Kevin Strijbos over de WK-leider: “Hij is altijd goed… We doen wat we kunnen, iedereen, maar het is moeilijk. En niet leuk. Het ligt niet aan de motoren, want die zijn allemaal goed. Maar Cairoli is er gewoon altijd bij. En heeft hij eens een mindere reeks dan zit hij nòg in de top vijf. Constant zijn, dan ben je succesvol. Kijk maar naar Jeremy Van Horebeek. Hij is dit jaar heel constant en staat nu tweede.”

Strijbos startte het jaar zelf met een trainingsachterstand, waardoor hij de eerste drie wedstrijden minder goed uit de verf kwam. Sinds de GP van Italië is hij geregeld bij de eerste drie geëindigd. “Ik ben in januari gevallen en daarbij is een stukje van het heiligbeen afgebroken. Ik heb toen zeven weken niet kunnen rijden. Pas een week voor de eerste Grote Prijs zat ik weer op de motor.”

Van Belgische zijde is er nog Ken De Dycker. Vorig jaar kwam hij verrassend sterk voor de dag (hij eindigde als derde in het wereldkampioenschap), maar dit jaar miste hij de eerste vijf Grote Prijzen door in het voorseizoen opgelopen blessures (pols en enkel). Sinds de laatste drie GP’s laat hij zich weer vooraan zien. “Het rijden gaat elke GP beter en beter en ik heb steeds minder pijn in de hand. Nu nog enkel werken aan betere starts, dan zou ik mee moeten kunnen met de top vijf,” liet hij weten op zijn website.

Desalle’s forfait

In de stand om het wereldkampioenschap staat onze landgenoot Clément Desalle nog altijd derde. Voor hem zou Lommel de enige wedstrijd in eigen land voor eigen publiek zijn, maar Desalle wierp afgelopen zondag in Tsjechië de handdoek in de ring. De Waal zal dit seizoen niet meer in actie komen. Desalle kampt al sinds de Grote Prijs van Italië op 15 juni met een polsblessure. Bij een val daar blesseerde hij zijn pols maar een scan toonde geen breuk. Een week later reed Desalle de GP van Duitsland die hij won, maar hij bleef last van zijn pols houden. Een nieuwe scan wees uit dat het schippersbotje gebroken was. In de GP van Zweden scoorde hij alleen in de eerste manche en bleef na een val puntloos in de tweede. Voor de GP van Finland gaf Desalle forfait. “Na raadpleging van zijn dokter besloot hij toch deel te nemen aan de wedstrijd in Tsjechië,” aldus teammanager Sylvain Geboers. “Er was immers verbetering van de breuk, de genezing was gestart. Maar na de eerste reeks bleek de pijn toch te sterk en besloten we niet meer verder te gaan. Ik had hem al eerder gevraagd goed na te denken over deelname om zo het volgend jaar nu al niet te belasten met een kwetsuur. Dat heb ik nu herhaald. Deelnemen levert momenteel niets op. Het is beter om eerst 100% fit te worden.”

Eindstrijd

De wedstrijd in de MXGP- en de MX2-categorie in Lommel zijn de laatste dit jaar op Europese bodem. Er volgen daarna nog twee Grote Prijzen, een in Brazilië (op 7 september) en een in Mexico (een week later op 14 september). In de MX2-klasse kan de eindstrijd nog spannend worden. De Nederlandse titelverdediger Jeffrey Herlings staat nog altijd riant aan kop met 102 punten voorsprong op zijn teamgenoot de Fransman Jordi Tixier, maar een bovenbeenbreuk opgelopen tijdens de Everts & Friends Charity-race in Genk op 21 juli betekende het einde van het seizoen voor hem. In de komende zes reeksen zijn er nog maximaal 150 punten te verdienen. De titelstrijd in de MX-klasse zal pas tijdens de laatste wedstrijd beslist worden. In die MX2-klasse neemt onze landgenoot Julien Lieber momenteel de elfde plaats in.
Voor de rijders in het Europees kampioenschap 125 cc,150 cc, 250 cc en 300 cc valt dit weekend in Lommel de beslissing. De proeven in Lommel die als omlijsting van de MXGP- en MX2-categorie op het programma staan, zijn immers de laatsten van het seizoen. Brent Van doninck neemt in de EMX 250-klasse de vijfde plaats in, maar is nog in een strijd gewikkeld om de derde plaats. In de EMX 150 cc is Quentin Delbrassine de beste Belg op de zesde plaats. Zijn achterstand op nummer vijf in de rangschikking bedraagt slechts acht punten. In de EMX 300 cc klasse is Kenny Vanduren in eens strijd om de zesde plaats gewikkeld met de Spanjaard Txomin Arana. Het verschil tussen de twee is slechts één punt. Bij de rijders in de EMX 125 cc klasse, ten slotte, neemt Cyriel Genot de dertiende plaats in.

Meer info, klik hier.

Partners

Back to top button