Algemeen

BMB zet kampioenen in de schijnwerpers

Aanstaande zaterdag 10 januari zet de Belgische Motorrijdersbond FMB/BMB de schijnwerper op de kampioenen van 2014 tijdens de huldiging in Lummen. Daarnaast geeft de FMB/BMB nog drie speciale prijzen: het Gouden Stuur, de Beloftevolle Jongere van het Jaar en de FMB/BMB-Milieuprijs.

Voor de motorsport is het wat organisaties betreft nu de ‘stille’ periode. Het grootste sportevenement van deze maand is de huldiging van de kampioenen in de verschillende disciplines en categorieën, aanstaande zaterdag in Lummen. Dan worden ook de laureaten gehuldigd van de drie speciale FMB/BMB-prijzen: het Gouden Stuur voor zijspancross wereldkampioen Ben Adriaenssen, de titel Beloftevolle Jongere van het Jaar voor de veertienjarige Europees kampioen Jago Geerts en de FMB/BMB-Milieuprijs voor MC Scheldeland.

“Dat hoor ik graag,” is de reactie van zijspanrijder Ben Adriaenssen op zijn tweede Gouden Stuur. Vorig jaar was hij ook laureaat. Adriaenssen werd in 2014 samen met bakkenist Ben Van den Bogaart voor het tweede achtereenvolgende jaar wereldkampioen in die discipline. De ‘twee Bennen’ brachten vorig jaar de enige wereldtitel in het motorcrossen naar ons land. “Ik hoop dat er nu meer aandacht komt voor de zijspannen. Wij zijn wereldkampioen, Jan Hendrickx en Elvijs Micenieks waren vierde en Jason Van Daele en Tim Smueninx zevende. Drie teams dus bij de eerste tien. En met die drie hebben we ook de zijspan-landencross gewonnen. De Belgische zijspanjongens zijn de beste van de wereld,” aldus Adriaenssen.

De belangstelling van de media, het grote publiek en de sponsors gaat desondanks meer uit naar de solo-rijders. “Dat is jammer, maar ik heb me daar al bij neergelegd,” zegt Adriaenssen. Vorig jaar, toen hij voor de eerste keer wereldkampioen werd, was het niet anders. Het steekt hem ook dat hij als tweevoudig kampioen niet eens genomineerd is voor de titel ‘sportman van de provincie’ en ook niet voor de titel ‘sportman van het jaar’.

Wat de kansen voor 2015 betreft, houdt hij een slag om de arm. Ruim twee maanden geleden is hij geopereerd aan een breuk in zijn enkel, waarmee hij het hele seizoen 2014 heeft gereden, en is momenteel aan het revalideren. “Ik heb die blessure al in de eerste wedstrijd opgelopen, maar die breuk is aanvankelijk niet gezien. Dat gebeurde pas een paar maanden later. Ik heb zo goed en zo kwaad het seizoen afgemaakt,” zegt hij.

 

Belofte

De prijs voor de Beloftevolle Jongere van het Jaar gaat naar Jago Geerts. De veertienjarige crosser reed zich in de kijker met zijn Europese titel in de 85 cc klasse. Bovendien behaalde hij in die categorie het Nederlands kampioenschap en de vijfde plaats in het wereldkampioenschap. “Het is heel mooi, dat ik die prijs krijg. We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt. Het was een druk seizoen met het Nederlands en het Europees kampioenschap,” zegt Geerts. Hij volgt nog middelbaar onderwijs (elektriciteit – elektronica). Zijn topsport en opleiding te combineren? “Dat valt wel mee. Tijdens het seizoen moet ik wel eens in de auto leren als we naar de wedstrijden gaan,” aldus Geerts die naast enkele wedstrijden in België vooral in het buitenland reed. In het komende seizoen ruilt hij overigens de 85 cc motor in voor een 125 cc-exemplaar. Hij reed daarmee in 2014 al enkele wedstrijden. “Die motor is groter en krachtiger. De 85 cc’er werd wat klein voor mij,” zegt hij.

De FMB/BMB Milieuprijs gaat dit jaar naar MC Scheldeland (Wachtebeke). Laurent Delbroek, voorzitter van de FMB/BMB-milieucommissie, daarover: “De redenering om Scheldeland die prijs te geven is dat die club elk jaar al een grote inspanning levert niet alleen voor de grote wedstrijden zoals een proef voor het Belgisch kampioenschap motorcross, maar ook voor de een of twee kleinere evenementen. Men zorgt voor goed sanitair, voldoende afvalcontainers en een goede afspuitplaats met wateropvang.” Hij stelt verder dat het niveau van de milieu-inspanningen nog niet overal hetzelfde is. “Bij sommige organisatoren is het wat minder, maar het betert.”

Delbroek zegt dat een groot deel van de milieu-inspanning ook van de rijders moet komen. Zij hebben een verplichting om bij elke wedstrijd een milieumat onder de motor te  leggen om te voorkomen dat olie en andere vloeistoffen in de grond raken. Bij controles blijkt dat de rijders zich goed aan die verplichting houden.

 

Voor alle praktische info, klik hier.

FMB/BMB Febiac Persdienst

Partners

Back to top button