Boucles de Theux: rally voor ‘echte motards'

Voor de 41-ste keer heeft aanstaande zaterdag de Boucles de Theux plaats, één van de twee wegrally’s voor motoren die ons land nog rijk is. Frédéric Stoffels, voorzitter van de motorclub Theux-Franchimont, geeft meer uitleg over deze oude, maar weinig bekend tak van motorsport.

Rally-rijden voor motorfietsen lijkt op het eerste zicht wat vreemd, maar het is toch een tak van motorsport met historie in ons land. De Motorclub van Theux-Franchimont organiseert aanstaande weekend voor de 41-ste maal al de Boucles de Theux. Die proef is samen met de Politie-rally (die dit jaar aan de 58-ste editie toe was) de enige overgebleven wedstrijd motorrally. “We willen deze discipline redden,” zegt Frédéric Soffels van de MC Theux-Franchimont. “Vroeger waren er heel veel rally’s. Maar veel clubs zijn gestopt omdat het moeilijk werd om te organiseren. Je moet immers voor alle wegen waar de rally over gaat toestemming vragen bij de gemeenten. Alleen voor de nationale wegen hoeft dat niet, maar we nemen graag de kleine weggetjes en dan moet je zo’n autorisatie hebben. De autoriteiten moeten van de wedstrijd op de hoogte zijn, want we willen voorkomen dat er problemen komen.”

Rallyrijden is gegroeid uit het toeristisch rijden en is eerder een regelmatigheidswedstrijd dan een snelheidsproef. Het komt erop aan een opgegeven route te rijden binnen de aangegeven tijd en met de juiste gemiddelde snelheid. Onderweg zijn er controleposten die aangedaan moeten worden. Wat het extra moeilijk maakt, is dat de wedstrijd op de openbare weg gereden wordt en de rijders zich dan ook aan de wegcode moeten houden. Bovendien is het een avond- en nachtwedstrijd: de expert-rijders gaan op weg bij de invallende duisternis.

Roadbook

Bij een rally denk je vooral aan auto’s, eerder dan aan motoren. En in de autorally is het een kwestie van twee man: een rijder en een navigator. Bij motoren moeten de rijders veelal zelf navigeren, al zijn er ook categorieën met twee rijders (zijspannen en motoren met passagier achterop). “Je krijgt een roadbook en je moet je weg maar zoeken en tegelijkertijd een gemiddelde aanhouden,” aldus Stoffels. Om de weg aan te duiden, gebruikt met het systeem ‘bolletje/pijltje’. “Voor de ‘Experts’ staat er geen kilometerindicatie bij. Voor de ‘Promo’-rijders wel,” zegt hij. Voor experts is dat een extra moeilijkheidsgraad, zeker bij nacht... Ze moeten  240 kilometer afleggen met een gemiddelde van 60 km/uur. De ‘Promo’s’ leggen 190 kilometer af. “Onderweg is er een 20-tal controleposten en je moet op het juiste moment bij die posten komen,” legt Stoffels uit. Elke minuut te vroeg levert strafpunten op, evenals elke minuut te laat. En verloren tijd inhalen is er niet bij, net zo min als gewonnen tijd verliezen. Het gebruik van een GPS is vanzelfsprekend verboden. Wie daarop betrapt wordt, moet de wedstrijd direct verlaten.

Specials?

Om de wedstrijd op poten te kunnen zetten, is men in april al begonnen met het aanvragen van de toestemming bij de verschillende gemeenten om de rijders zo een mooi parcours voor te schotelen. Voor het uittekenen van dat parcours heeft men een beroep kunnen doen op Pierre Moray, een kenner van kleine wegen. Zaterdag voor de start van de rally zullen twee motorrijders nog eens de hele route rijden om na te gaan of er op het laatste moment nog wijzigingen aan het roadbook aangebracht moeten worden (bijvoorbeeld door wegversperringen of lokale evenementen).

Vorig jaar waren er - net als in de autosport - specials in de rally opgenomen, delen van het parcours die afgesloten waren en waar het wél om pure snelheid ging in een race tegen de klok. Voor dit jaar heeft MC Theux-Franchimont daarvan afgezien op verzoek van de deelnemers en om organisatorische redenen. Stoffels: “Die ‘specials’ werden ook te duur, want er moeten bij elk ervan baancommissarissen, een dokter en een ambulance zijn. We wilden graag terug gaan naar de eerste rally’s.” Of zoals de club het zelf laat weten op de site: “We gaan terug naar de formule die deze proef tot een succes maakt: een grote lus op een dag te navigeren die ruimte laat aan regelmatigheid en precisie.”

Vrijwilligers

Bijkomende factor is dat de leden van de club de organisatie in hun vrije tijd op zich nemen en hun uren ook niet tellen. Enkele jaren geleden zette DG Sport (onder andere organisator van de 6 uren race en de Bikers’ Classics op Francorchamps) een rally op - de Belgian Moto Tour - maar is daar na drie edities mee gestopt. “Dat was niet echt rendabel,” weet Stoffels. “DG Sport is een commerciële organisatie en zoekt rentabiliteit. Wij zijn vrijwilligers. Het gaat er ons niet om om geld te verdienen, maar om het behoud van de sport in ons land.”

Stoffels zegt dat de rally een evenement is voor de puristen, voor echte ‘motards’ en dat het niet uitmaakt met welke motor ze komen. De enige voorwaarde is dat de motor aan de wegcode voldoet en door de keuring voor de wedstrijd raakt. Hij hoopt op een zestigtal deelnemers. Tot en met zaterdag kan er nog ingeschreven worden. De rijders moeten wel een licentie hebben bij de Belgische Motorrijdersbond FMB/BMB. Het is ook mogelijk een daglicentie te nemen.

www.motoclubtheux.be

donderdag, september 4, 2014