In memoriam August Goffin

Op zondag 2 november overleed Belgisch meest glorieuze wegrace kampioen August Goffin op 100-jarige leeftijd. August wordt op zaterdag 8 november gecremeerd in ‘Champ de Court’ te Court-Saint-Etienne, in de buurt van zijn woonplaats.

August Goffin is ongetwijfeld Belgisch grootste wegrace kampioen ooit. Tussen 1938 en 1956, heeft hij verzamelde 14 nationale kampioenstitels (16 officieus), een gedenkwaardige prestatie die nog niet is geëvenaard.

Augustus Goffin is niet alleen Belgisch meest glorieuze motorfiets kampioen ooit, maar had ook een prominente plaats onder de beste privé-piloten ter wereld verworven. Hij nam deel aan meer dan 400 officiële races, in België maar vooral in het buitenland. Als boegbeeld van de Belgische wegracemotorsport verdedigde hij de Belgische kleuren in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Zwitserland, Italië, Marokko, Finland, Zweden en zelfs in Brazilië ... Zijn naam, gekoppeld aan het merk Norton, siert het palmares van alle grote circuits van het Europese continent.

Augustus was een ​​geduchte tegenstander. Waar hij ook aantrad, overal dwong hij  prachtige overwinningen af, enkel piloten op de fabrieksmachines konden hem verslaan. Maar nooit zou hij een confrontatie met hen uit de weg gaan. Augustus Goffin was een van de weinige privépiloten die erin slaagde om de fabriekspiloten te verontrusten. Veel organisatoren van snelheidswedstrijden deden graag een beroep op hem omdat ze wisten dat zijn woeste vechtlust een garantie was voor mooi spektakel; voor een spannende strijd tussen toprijders. Zelfs de meest gezaghebbende internationale sportjournalisten waren lovend voor zijn kwaliteiten: "De onverslaanbare Belg" werd August door de Britse motor pers genoemd. Ook het Franse Moto Revue en het Italiaanse motor tijdschrift Ciclismo stelden Goffin ’s prestaties vaak in het  daglicht: "De indrukwekkende Goffin, die steeds voor een genadeloze strijd zorgt!" ...

Toen de strijd om de wereldtitel op zijn hoogtepunt was, in 1952, waren de helft van de deelnemers fabriekspiloten. Hoewel August enkel aan vier van de acht Grand Prix wedstrijden voor het WK deelgenomen had, eindigde hij in het eindklassement als eerste privé piloot, de morele overwinnaar tegenover de piloten die fabriekssteun genoten.

Na zijn racecarrière richt Goffin in 1958 de eerste nationale renstal op om de wegracecompetitie in België, die in een impasse verzeild geraakt was, uit het slop te halen.

Tekst & foto: Jan Kerckhof auteur van het boek " the continental circus "  - Website: www.continentalcircus-goffin.com

donderdag, november 6, 2014