Algemeen

Motormarkt houdt stand

De inschrijvingen van nieuwe motoren en scooters zijn in het eerste helft van dit jaar gestegen met bijna 2% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In totaal werden er 13.533 nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven. Opvallende vaststellingen: de duurdere modellen doen het nog altijd goed en nieuwe modellen zorgen voor groei.

De motormarkt heeft in het eerste half jaar standgehouden: in de eerste zes maanden van dit jaar werden er door de Dienst Inschrijvingen Voertuigen 13.533 nieuwe motoren en scooters ingeschreven. Dat is bijna 2% meer dan in de eerste zes maanden van 2013. De stijging in de eerste drie maanden viel met 6% wat hoger uit dan nu na een half jaar. Het goede weer in het voorjaar heeft voor een verschuiving van de verkopen naar voren in het jaar gezorgd. De eerste zes maanden zijn overigens de belangrijkste voor de sector. In die periode wordt tweederde van het jaarcijfer gehaald.

BMW voert voor de eerste maal de ranglijst van populairste merken aan met 1773 ingeschreven voertuigen en blijft daarmee Honda (decennialang het grootste merk in ons land) nipt voor. BMW is de laatste jaren aan een opvallende opmars bezig, zowel in ons land als daarbuiten. Veel heeft te maken met een vernieuwing van het aanbod op technisch- en op designgebied in de afgelopen tien jaar. BMW heeft ook drie motoren in de top tien van de best verkochte modellen: de R1200GS  (nummer één met 440 stuks), de R1200RT (nummer twee met 386 eenheden) en R1200GS Adventure (nummer vijf met 256 stuks).

Dat zijn ook duurdere modellen. De gemiddelde motorrijder van vandaag is wat ouder dan zo’n dertig jaar geleden. Ze zijn nu eerder veertigers en vijftigers en hebben geld beschikbaar voor leuke dingen. Daarnaast speelt het sexy imago van het merk BMW gepaard aan veiligheidsvoorzieningen een rol. De BMW-motoren zijn ook opvallend veel aanwezig in de dagelijkse files. Marc De Groof, directeur van BMW Motorrad Belux zei recent dat de oudere motorkopers een BMW voor hun vrije tijd aanschaffen. “En veel van hen laten zich door de files dan ook verleiden om met de motor naar het werk te gaan.  Met de auto doe je over 35 kilometer soms 1 uur en 15 minuten, met de motor is dat 35 minuten. Je hebt zo bijna drie kwartier meer levenskwaliteit,” aldus De Groof.

Vernieuwing

Er is moeilijk een lijn te trekken in de evolutie van de merken. Als er één element aan te duiden is, is het dat vooral nieuwe modellen in het gamma de merken een voordeel brengen. Naast BMW hebben ook Yamaha en Suzuki nieuwigheden die in de smaak van de koper vallen: de MT07 en MT09 bij Yamaha en de 1000 V-Strom bij Suzuki. Die twee merken zagen de afgelopen twee jaar hun marktaandeel afkalven en hebben nu die trend weten om te buigen. “Merken die nieuwe modellen brengen, doen het inderdaad niet slecht,” aldus Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers bij FEBIAC (de Belgische federatie van de auto- en tweewielerindustrie). “De markt heeft constant nood aan vernieuwing.”

Qua cilinderinhoud springen er twee categorieën uit: die van 251-500 cc (+15,4%) en die van meer dan 1000 cc (+16,4%). Bij de 1000 cc is er vooral sprake van het BMW-effect. Bij de lichtere modellen gaat het volgens Stijn Vancuyck om een nieuw publiek dat kiest voor goedkopere motoren en scooters met wat minder vermogen. In de top tien van de best verkocht modellen komt dat ook naar voren: naast de drie BMW’s zijn er nog de nieuwe Yamaha MT07, de Honda MSX 125 – een funbike – en vijf scooters (drie van Vespa, één van Honda en één van SYM – waarvan er vier in de 125 cc-categorie zitten).

Er zijn vier segmenten die in absolute cijfers goed doen: de scooters voor woon-werkverkeer (vooral bij de modellen van meer dan 125 cc is er een stijging), de basic roadsters, de touringmodellen en de trailmotoren (reismotoren in offroad-stijl). De sportieve motoren verliezen terrein. Die gemotoriseerde tweewielers zijn minder praktisch op de openbare weg (zeker in fileverkeer). Een deel van de verkopen van de supersportmotoren komt overigens niet in de statistieken terecht: ze worden gekocht met het oog op circuitgebruik tijdens zogenaamde trackdays waar er veilig hard gereden kan worden zonder vrees voor flitspalen en worden ook niet ingeschreven. Voor een groot deel van de motorrijders blijft een motor immers nog altijd een emotionele aankoop die met als prettig bijkomstigheid ook handig is in het drukke file- en stadsverkeer.

de top tien inschrijvingen in de eerste zes maanden 2014:

merk                            2013           %      2014           %      evolutie %

1 BMW                        1601           11,8  1773           12,9  10,74

2 Honda                      1876           13,9  1768           12,8  – 5,8

3 Yamaha                    1247           9,2    1496           10,9  20

4 Piaggio                     1502           9,2    1409           10,2  – 6,2

5 Harley-Davidson      861             6,4    878             6,4    2

6 Kawasaki                 738             5,5    826             6       11,9

7 SYM                         719             5,3    765             5,6    6,4

8 KTM                         693             5,3    656             4,8    -5,3

9 Suzuki                     480             3,6    561             4,1    16,9

10 Triumph                589             4,4    548             4       – 7

totale markt               13788                  13533                  1,9

 

Verdeling naar cilinderinhouden

inhoud                        2013           %      2014           %      evolutie

< 126                            4276           31,6  4087           28,6  – 189

126-250                        522             3,9    368             2,7    – 154

251-500                  1682           12,4  1941           14,1     259

501-750                        1979           14,6  1958           14,2  – 21

751-1000                      1987           14,7  1842           13,4  – 145

> 1000                    3087           22,8  3592           26,1     505

totale markt                13533                  13788                    255

 

Verdeling naar categorie   

categorie                     2013           %      2014           %      evolutie

scooter max 125 cc     3182           23,5  2939           21,3  – 243

scooter min 126 cc     1350           10     1575           11,4    225

motor max 125 cc           1049           7,8    1049           –          0

basic/roadster         2375           17,6  2605           18,9    230

custom                        680             5       730             5,3      50

supersport                  583             4,3    351             2,6    – 232

sport-touring              102             0,8    103             0,8       1

touring                        968             7,2    1144           8,3       176

trail                        1734           12,8  1830           13,3     96

enduro                        512             3,8    483             3,5    – 29

trial                              33               0,2    48               0,4      15

trike                             145             1,1    131             1       – 14

quad                             602             4,5     571             4,1     – 31

buggy                          49               0,4    27               0,2    – 22

other                           155             1,1       155

unknown                    1                          31                          30

not segmented           7                          11                           4

 

top 10 meest ingeschreven modellen in de eerste zes maanden van 2014

modellen                              2013           %      2014           %      evolutie

1 BMW R1200GS                 509             4,0     440             3,5     – 69

2 BMW R1200RT                 136             1,1     386             3,0       250

3 Vespa GTS300                  349             2,8     366             2,9       17

4 Vespa GTS125                  325             2,6     346             2,7       21

5 BMW R1200 GS Advent  113             0,9     256             2          143

6 Honda PCX125                 242             1,9     235             1,8     – 7

7 Yamaha MT07                  –                           225             1,8

8 Vespa Primavera 125      –                           202             1,6

9 SYM GTS 125i                   183             1,5     196             1,5       13

10 Honda MSX 125             121             1        173             1,4       52

 

Bron: BMB/Febiac persdienst

Partners

Back to top button