Sarolea kondigt nieuwe SP7 elektrische superbike aan

Op Paaszondag werd in de prachtige gebouwen van Autoworld Brussel de nieuwe 2015 Saroléa Electrische Superbike voorgesteld. De nieuwe Saroléa is een evolutie op het model 2014, die op tal van punten werd aangepast en verbeterd. De doelstelling voor de Belgische constructeur is een podium te scoren tijdens de TT ZERO op het Eiland Van Man.

De getalenteerde Schotse rijder Robert Wilson, die voor de persvoorstelling was overgevlogen,  zal opnieuw plaats nemen op de Saroléa SP7. Voor model 2015 werd niets aan het toeval overgelaten. Het Saroléa team heeft de data-acquisitie van de race en testen vorig jaar gebruikt om de motorfiets verder te optimaliseren.
 
De vernieuwde stroomlijn moet zorgen voor een veel betere aërodynamica en dus ook een hogere topsnelheid. De motorfiets is er een pak slanker op geworden wat dan ook de zitpositie van de rijder gunstiger moet maken.
 
Met betrekking tot het rijwielgedeelte werd het zwaartepunt van de motor verlegd. Dat moet zorgen voor een makkelijker te besturen motor.
 
Saroléa is er in geslaagd het gewicht van de 2015 SP7 nog verder te reduceren.  Dit voornamelijk door onderhuidse aanpassingen, meer Carbon en meer Titanium onderdelen alsook het gebruik van 3D geprinte onderdelen.
 
Voor 2015 maakt Saroléa voor het eerst gebruik van haar eigen 'Battery Managment System' en 'Vehicle Control Unit’. Alle communicatie gebeurt via optische vezel. 
 
Het grootste nieuws bevindt zich echter in de krachtbron. Deze werd in 2015 voor 100% in eigen huis ontwikkeld, en er werd vooral gewerkt aan de toename van het koppel. Saroléa maakt melding dat de krachtbron 50% meer koppel heeft tegenover vorig jaar.
 
Op de persvoorstelling is duidelijk geworden dat Saroléa één van de grote spelers wordt in de steeds groeiende wereld van de elektrische racemotoren.
 
Saroléa zelf, ziet de racing afdeling eveneens als een R&D platform om de eigen electrische aandrijflijn (Saroléa Electric Drivetrain) verder te optimaliseren.
Ook andere toepassingen voor deze technologie worden verder bekeken.
 
  
Specificaties 

SAROLEA SP7 ELECTRIC SUPERBIKE

   * Total Weight (kg) – 190
   * Acceleration 0-100 kph (0-60 mph) – 2.8 sec
   * Maximum Speed (kph [mph]) – 270 [168]
   * Tyres
      * Front – Bridgestone Racing Battlax V02 120/600R17
      * Rear – Bridgestone Racing Battlax V02 200/655R17
   * Brakes 
      * Front –  Beringer 320mm Aeronal discs with Aerotec  Radial Calipers
      * Rear – Beringer Aerotec 2D1 caliper
   * Maximum Output (KW [hp]) – 110 [150] (Isle of Man configuration)
   * Maximum Torque (Nm) – 900
   * Battery Output Voltage (V) – 370 or more

Partners

   * Bridgestone Europe
   * Beta Tools
   * DQ Advocates
   * Punch
   * Seco Tools
   * Beringer
   * Motokouture
   * Autoworld Brussels
   * Benton Apps
   * Atelier Noterman 
   * Stoddart Racing
 

dinsdag, april 7, 2015